گردشگری و توریسم

مصرف حدود ۹۰۰ لیتر سم علیه بیماری تب کنگو در گیلان

دکتر سهراب عاقبتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا کنون؛  ۹۰۰ لیتر سم جهت سمپاشی بدن دام، اماکن دامی و حمام ضد کنه به منظور از بین بردن انگل های خارجی (کنه ها) به صورت رایگان و هدفمند به منظور پیشگیری و کنترل بیماری تب کریمه کنگو در استان استفاده شده است.

وی تصریح کرد: این میزان سم، در قالب طرح جامع مبارزه با انگل های خارجی و به ویژه  بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو( CCHF ) به صورت حمام ضدکنه و سم پاشی بدن دام و جایگاه نگهداری دام جهت از بین بردن انگل های خارجی (کنه ها) مورد استفاده قرار می گیرد.
وی راههای انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) را از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس با لاشه حیوانات، خون و ترشحات دام های آلوده  عنوان و بیان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در دام هیچگونه نشانه ای ندارد و بعد از یک دوره نهفتگی حدود یک هفته ای و تب، بهبود می یابد.
دکتر عاقبتی ادامه داد: راههای انتقال بیماری از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس با لاشه حیوانات، خون و ترشحات دام های آلوده می باشد.
وی بیشترین علت ابتلای انسان به بیماری، تماس با دام یا مصرف گوشت های آلوده حاصل از ذبح دام ها در خارج از کشتارگاه  ذکر و بیان کرد: برای جلوگیری و پیشگیری از بیماریCCHF  استفاده از وسایل حفاظت انفرادی از قبیل (لباس کار،چکمه،دستکش،ماسک و عینک) برای کسانی که به نوعی با دام و لاشه تماس دارند الزامی است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان همچنین توجه به تهیه گوشت از مراکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی ،  سمپاشی بدن دام و اماکن دامی با استفاده از سموم موجود در داروخانه های دامپزشکی را  از دیگر مواردی خواند که دامداران باید آن را جدی بگیرند.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در گیلان وجود دارد.