گردشگری و توریسم

پرکارترین بهار پویانمایی ایران امسال رقم خورد

نشست خبری مرکز پویانمایی صبا پیرامون تشریح برنامه‌های پویانمایی جدید تابستان ۹۹ با حضور محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا، امیر سحرخیز رئیس صنف تولیدکنندگان انیمیشن ایران، صالحی مشاور معاون مرکز تولید و فنی سیما و برخی از مدیران سیما و مسئولان پویانمایی صبا، صبح امروز در محل سالن جلسات ساختمان معاونت سیما برگزار شد.

لیوانی (رئیس مرکز پویانمایی صبا) در ابتدای جلسه ضمن تشکر از اهالی رسانه اعلام کرد، برای تغییر ذائقۀ مخاطب ایرانی نسبت به پویانمایی‌های وارداتی، نیاز به حمایت همه جانبه‌ای از رسانه‌ها داریم تا پویانمایی داخلی را تقویت کنیم.

وی افزود: تولید پویانمایی، تولیدی با ارزش افزودۀ بسیار بالاست که با تلاش و دانش جوانان ایرانی انجام شده است.

لیوانی در اشاره به تولیدات جدید پویانمایی برای تابستان امسال گفت: نزدیک به ۳۱۰۰ دقیقه برنامه جدید در قالب ۱۶ عنوان مجموعه پویانمایی جدید تابستان از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود. همچنین برنامه جدیدی با نام قاصدک‌ها (که مربوط به خردسالان است) را داریم که حدود ۳۱۲ قسمت است و مجموعه اول آن که ۵۲ قسمتی است، در تابستان پخش می‌شود. مجموعۀ جدید مهدکودک حیوانات در ۱۳ قسمتِ ۷ دقیقه‌ای هم برای تابستان امسال پخش خواهد شد.

وی افزود: مجموعه دیگری را با نام چیا (که مجموعه‌ای بسیار برای خردسالان است) در بهمن ماه سال گذشته رونمایی کردیم که به صورت ۴k بود و اولین مجموعه این پویانمایی در ۱۳ قسمت برای تابستان آماده پخش شده است. همچنین قرار است سری جدید مجموعه نقاش کوچولو؛ مثل‌نامه، مهارت‌های زندگی، آقا معلم، خروس زیرک، روباه کلک،۱۳ قسمت جدید شکرستان، ۱۳ قسمت جدید تندر یوز ایرانی، ۱۳ قسمت جدید مجموعه فرآیند که تلفیقی از رئال و انیمیشن علمی است در ۱۳ قسمت و مجموعه دوم جوانمردان در تابستان تقدیم شبکه ها شود تا در ایام تابستان آن را پخش کنند و مجموعه های بعدی را در پاییز تقدیم شبکه‌ها خواهیم کرد.

لیوانی در ادامه با اشاره به کار فعالان پویانمایی پس از اعلام شیوع کرونا، تصریح کرد: یکی از فعال‌ترین تولیدکنندگان سمعی و بصری که با سازمان صداوسیما (به عنوان سفارش دهندۀ اصلی) ارتباط و همکاری دارند، تولیدکنندگان پویانمایی بودند که پس از اعلام کرونا تولیداتشان را از شرکت‌ها به خانه بردند و به لطف تولیدکنندگان جوان، خلاق، به‌روز و منعطف توانستند بدون خلل کار کنند و بهار ۹۹ یکی از پرکارترین بهارها برای پویانمایی در مقایسه با سال‌ها قبل بود.

وی افزود: سال‌های گذشته کار پویانمایی برای تابستان، از اواسط اردیبهشت ماه شروع می‌شد؛ درصورتی که امسال تولیدکنندگان این عرصه کار خود را از ۵ فروردین شروع کردند و عمدۀ برنامه‌ها تا زمانی که برایشان معین شده بود، انجام شدند.

انیمیشن چاه نفتی است که هنوز آنچنان که باید، نتوانسته‌ایم از آن بهره‌برداری کنیم

پس از صحبت‌ها لیوانی، امیر سحرخیز (رئیس صنف تولیدکنندگان انیمیشن ایران و کارگردان و تهیه‌کننده انیمیشن چیا) در اشاره به عدم تعطیلی پویانمایی در دوران قرنطینه بیان کرد: پویانمایی این ویژگی را دارد که علاوه بر این که می‌تواند در زمینه اطلاع‌رسانی و آموزش و پرورش یا هر موقعیت بحرانی دیگر فعال باشد، می‌تواند بدون خلل کار خودش را انجام داده و اطلاع رسانی کند؛ همچنان که بهار امسال این اتفاق افتاد و درحالی که بسیاری از کارها تعطیل یا متوقف شده بودند، تولیدکنندگان پویانمایی در خانه کارشان را انجام دادند؛ البته این کار هم نیاز به تقویت پیش‌نیازها و زیرساخت‌ها دارد.

وی افزود: انیمیشن چاه نفتی است که هنوز آنچنان که باید نتوانسته‌ایم که از آن بهره‌برداری کنیم؛ امیدوارم هرگز بحرانی نباشد اما انیمیشن نشان داد که چطور در بحران هم کارآمد است.

دانشی که هردوسال یک‌بار نو می‌شود

در ادامه لیوانی با تاکید بر به روز بودن دانش تولید پویانمایی، گفت: پویانمایی تولیدی است که در حوزه دانش روز و رایانه رخ می‌دهد و هر دو سال یکبار نو می‌شود و نوع تولیدات و به طبع آن دائه بینندگان ارتقاء می‌یابد و تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه بدنۀ پویانمایی یکی از تحصیل‌کرده‌ترین حوزه‌ها است که به مدد این موضوع سریع به این دانش دست پیدا کرده و اولین شکل ۴k را سال قبل ارائه کرده است.

لیوانی یادآور شد: تولیدکنندگان دائم گلایه داشتند که مجموعه‌های باکیفیت تولید می‌کنند اما مشکلات پخش اجازه نمی‌دهد که کار آنان با کیفیت دیده شود؛ اما الان این نوید را می‌دهیم که تولیدات به همان شکل که تولید می‌شود، روی آنتن می‌رود.

در ادامه صالحی مشاور معاون مرکز تولید و فنی سیما با اشاره به شبکه تهران یواچ‌اف که تولیدات ۴k پخش می‌کند، خبر داد: فرکانس شبکه IRIB UHD، اولین شبکه ۴K رسانه ملی بر روی ماهواره قرار دارد و به صورت پخش زمینی از روی کانال ۵۴ سیستم دیجیتال زمینی (DVBT۲) در شهر تهران قابل دریافت است.

در انتهای این جلسه خبرنگاران به طرح پرسش‌هایی دربارۀ مضامین پویانمایی‌ها، بحث سلامت، فرهنگ، موسیقی ایرانی و مباحث اقتصادی و… پرداختند که رئیس مرکز پویانمایی صبا و رئیس صنف تولیدکنندگان انیمیشن ایران به این سوالات پاسخ دادند.