اماکن دیدنی ایران

کشف استخوان های دوره اسلامی در گودبرداری مترو/ خاکبرداری‌ متوقف شد


قاصدک 24

پس از کشف استخوان‌های انسانی در محل گودبرداری مترو تبریز، این پروژه تا پایان بررسی باستان‌شناسان متوقف شد.

ایلنا: خاکبرداری‌های مترو در ایستگاه قونقا در ضلع جنوبی باغ گلستان تبریز منجر به نمایان شدن استخوان هایی شد که این پروژه را تا اعلام نتیجه بررسی‌های باستان‌شناسان متوقف  کرد.

احمد حمزه‌زاده (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی) در این خصوص گفت: استخوان‌هایی که پیدا شد متعلق به یک انسان است و باتوجه به آنکه این مکان در گذشته گورستان تاریخی متعلق به دوره اسلامی بود، این استخوان‌ها نیز مربوط به همان دوره هستند. تاکنون استخوان‌های یک نفر پیدا شده و نمونه برداری‌ها برای بررسی انجام شده است.

به گفته او، در گورستان گجیل که امروزه در مسیر خط مترو تبریز قرار گرفته‌است از قرون میانی اسلامی تا اوایل دوران قاجار تدفین انجام می‌شد و باتوجه به آنکه این قبرستان مربوط به دوره اسلامی است، هیچ شی در قبرها پیدا نمی‌شود چراکه در دوره اسلامی چیزی داخل قبرها گذاشته نمی‌شود. کوزه و سایر اشیای باستانی بیشتر در قبرهای دوره قبل از اسلام پیدا می‌شود.

حمزه‌زاده خاطر نشان کرد: اگر در طول بررسی، باستان‌شناسان به آثار معماری برسند، یقینا پروژه مترو متوقف خواهد شد تا بررسی‌ها کامل شود. اگر چنین سازه‌هایی پیدا نکنیم، باستان‌شناس در محل مستقر و ادامه پروژه با حضور باستان‌شناسان خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که با توجه به آنکه این منطقه در گذشته قبرستان بود، آیا این احتمال وجود دارد که کشفیات بیشتری در این محل بدست آید، گفت: با توجه به آنکه اینجا یک گورستان دوره اسلامی است احتمال کشف اشیای تاریخی کم است اما امکان دارد بقایایی از استخوان انسان یا حتا معماری پیدا کنیم. قطعا باستان‌شناسان در کنار پروژه روند را پیگیری می‌کنند.


صوفی