گردشگری و توریسم

کتاب «جنگل باز می گردد» روایتی از خطر امثال ترامپ برای جهانیان

کتاب در بازه زمانی حدود ۶ ماهه تهیه و در ۱۸۵ صفحه با قطع رقعی توسط مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران به چاپ رسید؛ این کتاب می‌تواند منبع خوبی برای دانشجویان و علاقه‌مندان روابط بین‌الملل، مطالعات دفاعی، امنیتی و علوم سیاسی باشد.

رابرت کیگن کیست؟

«کیگن» مورخ و صاحب‌نظر حوزه سیاست خارجی است و از سال ۱۹۸۴ تا سال ۱۹۸۸ و در دوره ریاست‌جمهوی ریگان در وزارت امور خارجه آمریکا خدمت کرد و در حال حاضر پژوهشگر ارشد موسسه «بروکینگز» است.

کیگن را در آمریکا به عنوان نظریه‌پرداز ارشد سیاست خارجی جریان نومحافظه‌کاری می‌شناسند و در این باب همین بس که او در سال ۱۹۹۷ به همراه ویلیام کریستول، چهره سرشناس جریان نومحافظه‌کاری آمریکا که تاثیر زیادی بر گفتمان نومحافظه‌کاری در این کشور داشت «پروژه برای قرن جدید آمریکایی» را ایجاد کردند؛ رابرت کیگن در فوریه ۲۰۱۶ با اعتراض به کاندیداتوری دونالدترامپ، از حزب جمهوریخواه کنار کشید و ترامپ را «هیولای فرانکنشتاین» خطاب و با ناپلئون مقایسه کرد.

او تاکید کرد که با ترامپ، فاشیسم به آمریکا خواهد آمد و از هیلاری کلینتون حمایت کرد؛ در حقیقت ما با نویسنده و صاحبنظری مواجه هستیم که دو دغدغه شاکله فکری او را تشکیل می‌دهد؛ نگرش نومحافظه‌کارانه به نقش برتر و استیلاجویانه آمریکا در جهان و حفظ و بسط نظم جهانی لیبرال به عنوان تنها الگوی حافظ و ضامن نظم و ثبات جهانی.

درباره کتاب «جنگل باز می گرد»

آخرین کتاب رابرت کیگن که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، حاصل تامل و نگرانی او درباره شرایط به شدت متغیر نظم جهانی و تهدیدهای ظهور یافته برای آن است.

نظم بین‌المللی حاضر را فارغ از شکل و قطب‌های قدرت موثر در آن و از نظر ماهیت می‌توان یک نظام جهانی لیبرال قلمداد کرد؛ در حالی که بسیاری از متفکران غربی این وضعیت را یک وضعیت بدیهی و همیشگی تصور می‌کنند و کیگن در این کتاب هشدار می‌دهد که چنین نیست.

کیگن در این کتاب که برخی آن را شجاعانه و صریح توصیف کرده‌اند، به خطرهای کناره‌گیری آمریکا از مسئولیت‌های بین‌المللی در شرایط متحول و متلاطم جهان می‌پردازد.

او که شرایط کنونی جهان و استقرار نظم جهانی لیبرال را یک روند غیرمعمول و خط انحرافی از آنچه تاریخ و سرشت بشر همواره تحمیل کرده است، می‌داند، در این کتاب بیان می‌کند که سیر تاریخ در حال بازگشت به روند معمول خود است.

«کیگن» در این کتاب با زبانی تمثیلی و رمان‌گونه عنوان می‌کند که نظم جهانی لیبرال، باغی پیراسته و آراسته است که با باغبانی آمریکا، مانع از پیشروی جنگل خوفناک بی‌نظمی و هرج‌ومرج و غرق شدن بشر در هزارتوی تاریک آن شده است اما او هشدار می‌دهد که جنگل در حال بازگشت و پیشروی است.

«کیگن» استدلال می‌کند که کناره‌گیری آمریکا از مسئولیت‌های بین‌المللی، بدترین پاسخ به این شرایط است؛ انتقاد او به ترامپ از اینجا ریشه می‌گیرد که او می‌گوید همانند شاخه‌های جنگلی که بعد از هر بار هرس شدن باز جلو می‌آید، دنیا همواره پر از بازیگران خطرناکی است که به حال خود رها شده‌اند و تمایل و توان آن را دارند که پیشروی نموده و بشر را به دوران جنگ‌ها و خونریزی‌ها برگردانند.

رئالیسم واقعی از نظر کیگن بر پایه این فهم استوار است که گرایش تاریخی همواره به سمت هرج‌ومرج بوده و جنگل و قوانین مترتّب بر آن رشد و پیشروی خواهد کرد البته اگر به او مجال دهیم.

کیگن تصریح می‌کند که حفظ باغ نظم لیبرال، مستلزم کشاکش و منازعه مداوم در مقابل شاخ‌‍وبرگ‌های هرزی است که به دنبال تضعیف آن هستند؛ حال آن که آمریکای فعلی، درست در جهت خلاف این مسیر حرکت می‌کند.

به گزارش ایرنا کتابخوانی فضیلتی است که امروزه خیلی‌ها از آن محروم هستند اما برای آن دسته از افرادی که قصد پیشرفت در زندگی را دارند، توصیه می‌شود با کتاب‌ انس بگیرند و در انتخاب آن نیز دقت کافی داشته باشند.