گردشگری و توریسم

ارائه خدمات امداد و نجات به ۱۱۱۵ آسیب دیده حوادث مختلف

محمدباقر محمدی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با ارائه گزارش ماموریت های امداد و نجات از هفدهم تا بیست و چهارم خرداد ۹۹، افزود: در مدت یادشده ۷۱۱ ماموریت امداد و نجات در سطح کشور انجام شد که طی آن با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادرسان هلال احمر به هزار و ۱۱۵ نفر از افراد آسیب دیده از حوادث مختلف خدمات متنوع امداد و نجات و اسکان اضطراری ارائه شد.

وی ادامه داد: رهاسازی ۹۰ مصدوم حوادث رانندگی و ترافیکی طی ۶۸ مورد عملیات نجات فنی و اسکان اضطراری ۲۷۹ نفر افراد در راه مانده و آسیب دیده طی هفته گذشته گوشه ای از تلاش امدادگران و نجاتگران هلال احمر در رسیدگی فوری و به آسیب دیدگان این حوادث بوده است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درصد ماموریت های امداد و نجات هفته گذشته را نیز تشریح کرد و گفت: در هفته ای که گذشت امدادگران و نجاتگران هلال احمر در سراسر کشور ۵۸ درصد ماموریت های ترافیکی، ۱۳ درصد ماموریت های شهری، ۱۰ درصد مراجعات حضوری، ۹ درصد ماموریت های کوهستان، پنج درصد حوادث جنگل و مرتع، ۲ درصد حوادث ساحلی، ۲ درصد حوادث صنعتی و کارگاهی و یک درصد سایر ماموریت ها را پوشش امدادی داده اند.

محمدی مهترین خدمات امداد و نجات ارائه شده از سوی نیروهای امدادرسان هلال احمر در هفته گذشته را امدادرسانی به زلزله زدگان زمین لرزه ۵.۷ ریشتری، بیرم، استان فارس و برپایی سه اردوگاه اسکان اضطراری و اسکان ۲۷۰ نفر از زلزله زدگان در منطقه متاثر از زمین لرزه تا شعاع ۱۰ کیلومتری از کانون آن عنوان کرد و گفت: این زمین لرزه در منطقه ای با جمعیت سه هزار و ۹۳۰ نفر جمعیت (۹۸۵ خانوار) و ۹ روستا به وقوع پیوست که طبق آخرین اطلاعات ارزیابی شده دریافتی ۳ مورد پیش لرزه (بزرگترین ۵.۱ ریشتر در ساعت ۲۰ و ۳۸ در عمق ۱۱ کیلومتری زمین) و ۳۶ مرود پس لرزه تا ساعت ۲۳ (بزرگترین ۵.۱ ریشتر در ساعت ۲۲ و ۳۵ دقیقه ۲۵ خرداد ۹۹) به همراه داشته است.

محمدی با اشاره به وقوع ۵۶ درصد از زمین لرزه های هفته گذشته در منطقه بیرم شهرستان لارستان (استان فارس) توضیح داد: طی زمین لرزه های اخیر در این منطقه سه نفر به دلیل ترس و فرار مصدوم شدند که پس از درمان از مرکز درمانی بیرم ترخیص شدند و زمین لرزه های اخیر در این منطقه منجر به ایجاد ترک های جزیی در دیوار منازل مسکونی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین طی هفته گذشته ۷۱ زمین لرزه بیش از ۲ ریشتر در سطح کشور به وقوع پیوسته که ۳۸ مورد از آنها ۲ تا ۳ ریشتر، ۲۵ مورد ۳ تا ۴ ریشتر، ۶ مورد ۴ تا ۵ ریشتر و ۲ مورد ۵ تا ۶ ریشتر ثبت و گزارش شده است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه ادامه داد: طی هفته گذشته هفت هشدار هواشناسی در سطح زرد دریافت شد که شامل بارش رگباری باران در شمال و شمال غرب کشور و همچنین وزش باد شدید در شمال و جنوب استان سیستان و بلوچستان بوده است.

وی با اعلام هشدار زودهنگام وقوع آتش سوزی در مناطق جنگلی و مراتع کشور گفت: براساس پیش بینی سازمان هواشناسی طی هفت روز آینده افزایش دما در سطح کشور خواهیم داشت که می تواند منجر به آتش سوزی گسترده در مناطق جنگلی و مراتع کشور شود.

محمدی از هموطنان خواست در صورت قرار گرفتن در شرایط اضطراری عمومی یا پیچیده انواع حوادث و سوانح طبیعی، غیرطبیعی و انسان ساخت با شماره اضطراری ملی ۱۱۲ تماس بگیرند.

این مقام مسئول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر افزود: تلفن گویای «ندای امداد» با شماره ۱۱۲ در هر جا که پوشش تلفن همراه وجود داشته باشد، بدون نیاز به سیم کارت در دسترس است.