گردشگری و توریسم

فرماندار شمیرانات: طرح هادی روستاها بازنگری شود

سید مهدی ساداتی روز یکشنبه در جلسه رفع مشکلات روستایی در حوزه بنیاد مسکن و طرح هادی اظهار داشت: روستا محل کار و توسعه و روستائیان قشر زحمت کش جامعه هستند؛ ما مسئولان باید تلاش کنیم امور روستاها را در چارچوب قانون با انعطاف بیشتر و سرعت بالا در فرآیندهای اداری به سرانجام برسانیم.

وی افزود: ترمیم بناهای قدیمی (درجاسازی) نیز از مطالبات مهم و به حق روستائیان است که انتظار داریم مجموعه بنیاد مسکن حداکثر همکاری را با آنها داشته باشند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نشست مشترک میان شوراهای اسلامی روستا به عنوان نمایندگان مردم و مدیران دستگاه های اجرایی می‌تواند بسیاری از ابهامات را برطرف و پیگیری و حل و فصل مسائل و مشکلات را تسریع بخشد.

فرماندار شمیرانات گفت: بایستی مسئولان ساز و کار اداری، قوانین و ضوابط را برای مردم و شورا توضیح دهند و اگر موضوعی نیاز به زمان دارد یا اجرا شدنی نیست، تعیین تکلیف شود تا شهروندان بیهوده انتظار نکشند؛ رسیدگی به امورات مردم موجب جلب اعتماد آنها می‌شود، که این امر مهمترین هدف نظام و دولت است.

ساداتی تاکید کرد: دستگاه های متولی پاسخگویی به استعلامات مختلف نیز در انجام این امر سرعت و دقت لازم را داشته باشند و زمان فرآیند اداری را کاهش دهند.

وی با اشاره به تخصیص قیر یارانه ای خاطرنشان کرد: زمان اجرای پروژه در شمیرانات به دلیل آب و هوای کوهستانی محدود است، لذا انتظار داریم فرآیند پیچیده این مساله تسهیل شود تا این شهرستان بویژه در لواسانات بتواند قیر را دریافت و پروژه های عمرانی این بخش را اجرایی کند.

طرح هادی، معضل تمام شهرستان های استان تهران است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران نیز در این جلسه بیان داشت: تهیه و بازنگری طرح های هادی در تمام روستاهای سطح استان تهران با مشکل مواجه است.

غلامرضا صالحی با اشاره به اساسی ترین محدودیت های شمیرانات اذعان داشت: حریم کیفی ۱۵۰ متر رودخانه که مصوبه شورای عالی امنیت ملی (به منظور حفاظت از منبع تامین کننده آب شرب تهران، سد لتیان)، مناطق چهارگانه محیط زیست و شاخص نرخ رشد جمعیت (به دلیل زمان سرشماری که عمدتاً روستانشینان به شهرهای اطراف مهاجرت می‌کنند) از موانع تهیه و اجرای طرح هادی در این شهرستان به شمار می آیند.

وی تاکید کرد: واقعیت روستاها با آمار روی کاغذ متفاوت است و برخی قوانین نیازمند بازنگری و اصلاح هستند؛ نرخ رشد طبیعی روستاها در آمار منفی گزارش می‌شود، در حالی که روز به روز شاهد مهاجرت معکوس و نیاز به ساخت ملک در روستاها هستیم.

به گفته این مقام مسئول، محدودیت اعتباری نیز از دیگر علل و موانع در مساله مهم طرح هادی تلقی‌می شود.

صالحی در خصوص تخصیص قیر یارانه نیز با تائید نظر فرماندار شمیرانات مبنی بر جذب پائین لواسان در این حوزه ضمن قول پیگیری و مساعدت ویژه، ابراز کرد: با توجه به تغییرات پی در پی دستورالعمل ها و فصل تخصیص قیرهای یارانه ای، تلاش خواهیم کرد فرآیند جذب سهم این منطقه را تسهیل کنیم.

بر اساس این گزارش، طرح های روستایی طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی، و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی های عمومی روستا را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی یا طرح های جامع ناحیه ای تعیین می‌نماید.

شهرستان گردشگری شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی متشکل از شهر شمیران ( منطقه یک و شمال و شرق منطقه دو تهران) و دو بخش لواسانات و رودبار قصران دارای ۳۶ روستا با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع شده است.