گردشگری و توریسم

منابع‌ طبیعی خراسان شمالی برای مهار آتش‌ نیرو کم دارد

سرهنگ موسی الرضا حیاتی، یکشنبه در حاشیه مانور اطفای حریق در منطقه «کرنخ» شهرستان مانه و سملقان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعتبارات و امکانات ما با تعدد و گستردگی آتش سوزی هایی که در استان رخ می دهد همخوانی ندارد و این کار را برای ما در زمینه مراقبت از این سرمایه های خدادادی مشکل کرده است.

وی افزود: از ابتدای امسال شاهد ۱۸ فقره آتش سوزی در سطح ۱۹ هکتار از عرصه های طبیعی و مراتع استان بوده ایم که نسبت به سال گذشته افزایش زیادی داشته است.

وی سهل انگاری و بی توجهی دامداران در زمان روشن کردن آتش در مراتع را از علل بروز این آتش سوزی ها برشمرد و افزود: مردم و دامداران باید بیشتر مراقب مراتع و منابع طبیعی بوده و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.

سرهنگ حیاتی در خصوص این مانور نیز گفت: این مانور با همکاری ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های بجنورد، راز و جرگلان، گرمه و مانه و سملقان و با شرکت ۳۰ نفر از نیروها، به منزله سنجش آمادگی نیروها و تمرین آنان در استفاده از ابزارهای موجود برای فرونشاندن آتش تدارک دیده شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: با توجه به آتش سوزی های متعدد در این استان، نیاز است نیروها آمادگی لازم را برای مقابله با هرگونه بحران و آتش سوزی در عرصه ها داشته باشند.

گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک ‌میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

شهرستان مانه و سملقان، به عنوان گسترده ترین شهرستان خراسان شمالی، با توجه به همسایگی با پارک ملی گلستان، بیشترین گستره جنگل های استان را در خود دارد.