گردشگری و توریسم

راه دسترسی و تامین آب شرب مهمترین نیازهای عشایر قم است

بهرام سرمست روز یکشنبه در جلسه بررسی مشکل های عشایر و روستاهای قم در تالار امام جواد (ع) استانداری قم اظهار داشت: در سال جهش تولید در کنار بخش های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی موضوع عشایر مغفول مانده و باید مورد توجه باشد.

سرمست تامین زیر ساخت ها را یکی از الزام ها در بخش عشایر قم عنوان کرد، و با اشاره به طرح آبرسانی به مناطق عشایری قم و روستاهای موجود در محور قم – تهران گفت: در استان سعی می کنیم، تمام دستگاه های اجرایی و خدماتی را در پشتیبانی از این طرح هماهنگ نموده و سهم هر کدام را نیز پای کار بیاوریم تا بتوانیم اعتبار مورد نیاز برای طرح تامین آب شرب مناطق عشایری قم که فاقد کد آبادی هستند، را فراهم کنیم.

استاندار قم همچنین با بیان اینکه طی سال ه

ای ۹۸ و ۹۹ شاهد بارندگی های خوبی در سطح استان بودیم و این باعث شد در بخش مراتع، تولید علوفه و کشاورزی رونق خوبی داشته باشیم، گفت: باید از وقوع آتش سوزی ها در مراتع استان پیشگیری شود و برای همین منظور نیز ستاد بحران تشکیل، و به دستگاه های ذیربط ماموریت داده شده که تمام ظرفیت های محلی و اجرایی را به کار بگیرند، و از ورود خسارت ها به مراتع نیز جلوگیری به عمل آید.

استاندار قم عملیاتی کردن طرح آبرسانی به نقاطی از استان که عشایر در آن استقرار دارند، را قدم بسیار موثری در خدمات رسانی بهتر به جمعیت عشایری قم دانست و گفت: دستگاه های اجرایی و خدماتی و همچنین شرکت شهرک های صنعتی نیز باید بر اساس تفاهم هایی که از ابتدا داشتیم، برای این طرح اقدام کنند.

استاندار قم در پایان بیان کرد: اگر سهم سازمان امور عشایری کشور در تامین اعتبار لازم برای طرح فوق تحقق یابد در سال ۱۴۰۰ شاهد تامین این زیر ساخت در حوزه عشایری استان خواهیم بود.

عشایر قم متشکل از سه طایفه کلکو، شاهسوند و زند هستند.

جمعیت عشایری قم ۳۵۸ خانوار شامل ۲۲۵ تَن است که بیشتر در مناطق مرکزی قم متمرکز می باشد و شغل آنها دامداری و پرورش دام است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند. /