گردشگری و توریسم

قرنطینه کرونا به ۱۳۰۰ نقطه در پاکستان بازگشت

ممنوعیت‌های تازه کرونایی و دستور صریح دولت پاکستان به قرنطینه مردم در ۱۳۰۰ نقطه از این کشور که به تعبیر مقام های “محدودیت‌های هوشمند” است، نگرانی‌ها از شیوع موج دوم ویروس کووید-۱۹ در پاکستان را افزایش داده است. 

شدت گسترش این ویروس در شهرهای مختلف پاکستان از جمله در ایالت پنجاب، “عمران‌خان” نخست وزیر این کشور را مجبور به سفر به “لاهور” مرکز این ایالت کرد جایی که وی نسبت به شیوع غیرقابل کنترل کرونا در کشورش به شدت ابراز نگرانی کرد. 

ثبت موارد جدید ابتلا به کرونا در پاکستان و تعداد جان‌باختگان ناشی از این بیماری هر روز رکورد می‌زند و تنها طی ۲۴ ساعت گذشته ابتلای بیش از ۶۶۰۰ نفر به کووید-۱۹ تایید شد و طی یک روز ۱۰۱ بیمار کرونایی نیز جان خود را از دست دادند. 

نخست وزیر پاکستان که از بی‌اعتنایی مردمش نسبت به تهدید کرونا و نقض تمهیدات بهداشتی خشمگین به نظر می‌رسد، در تازه‌ترین واکنش خود به وضعیت فعلی شیوع این ویروس در پاکستان هشدار داد: دولت شدیدترین برخورد را با متخلفان فاصله گذاری اجتماعی خواهد داشت. 

وی تاکید کرد: در این مرحله تعطیلی و یا اعمال محدودیت‌های سراسری در دستور کار نیست بلکه ما برخورد با متخلفان را تشدید می‌کنیم و هر کجا که شیوع کرونا در آن نقطه افزایش داشته یا طرح فاصله گذاری اجتماعی نقض شود، محدودیت‌های هوشمند اعمال شده و منطقه مورد نظر قرنطینه می‌شود. 

ستاد ملی عملیات و مدیریت مبارزه کرونا در پاکستان امروز (یکشنبه) اعلام کرد: شیوع کرونا در “اسلام‌آباد” پایتخت این کشور نیز سرعت گرفته و این وضعیت باعث شد تا ۱۰ منطقه در این شهر قرنطینه شود. 

گزارش رسانه‌های پاکستانی نیز حاکی است که نیروهای امنیتی از جمله پلیس و نظامیان ارتش ۱۰ نقطه از شهر اسلام‌آباد را محاصره کرده و رفت و آمد به این مناطق از همه جهات ممنوع شده است. 

هشدار سازمان جهانی بهداشت 

سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته در واکنش به سرعت شیوع کرونا در پاکستان توصیه کرد: برای مهار موج دوم کرونا در این کشور شیوه قرنطینه متناوب شامل دو هفته باز و دو هفته بسته بودن به اجرا گذاشته شود. 

مقام های پاکستانی در عین حال اعمال قرنطینه سراسری در این کشور را به ضرر چرخه اقتصاد و آسیب شدیدتر به قشر ضعیف پاکستان تعبیر می‌کنند،  اما آنان تاکید کردند که محدودیت‌های هوشمند در کنار فعالیت‌های اقتصادی مطابق تمهیدات بهداشتی می‌تواند جلوی شیوع کرونا را بگیرد. 

تازه‌ترین آمار رسمی دولت پاکستان، عبور تعداد مبتلایان به این ویروس از مرز ۱۳۹ هزار نفر و جان باختن بیش از ۲ هزار و ۶۳۰ نفر را نشان می‌دهد. 

ابتلا به کووید-۱۹ هفتم اسفندماه گذشته توسط وزارت بهداشت پاکستان با شناسایی نخستین مورد در شهر «کراچی» اعلام شد. 

براساس داده‌های ستاد عملیات و مدیریت مبارزه کرونا در پاکستان، این ویروس هر یک ساعت جان ۴ بیمار را در این کشور می‌گیرد، درحالی که نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا به ازای هر یک میلیون نفر در پاکستان نیز بالا ارزیابی می‌شود. 

عمران‌خان، ماه آینده میلادی (ژوئیه) را درخصوص شیوع کرونا برای پاکستانی‌ها بسیار حساس و مهم دانست و تاکید کرد: استفاده از ماسک و اتخاذ رویکرد مسئولانه مردم در این وضعیت اجتناب ناپذیر است.