گردشگری و توریسم

«امیرکبیر و آیین کشورداری» نگاهی متفاوت به زندگی سردار سازندگی

این کتاب ۹۶ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی نشر پیام دیگر منتشر و روانه کتابفروشی‌ها شده است.

قیمت هر جلد از این کتاب که در قطع رقعی به چاپ رسیده برای علاقه‌مندان به مطالعه ۳۰ هزار تومان است.

روز اراک، چکیده‌ای از زندگینامه میرزا تقی‌خان امیرکبیر، سروده امیرکبیر و آیین کشورداری، خطه فراهان دیار کهن، آداب و سنن خطه فراهان و دست‌خط و اسناد تاریخی به جای مانده از امیرکبیر از بخش‌های مهم  این کتاب است که اطلاعات خواندنی و جالبی را از محل زندگی سردار سازندگی قاجار در دوران کودکی، ویژگی‌های رفتاری و اثربخشی حضور امیرکبیر در دربار ناصرالدین شاه ارایه کرده است.

در پیشگفتار این کتاب عنوان شده است: چندی است که جمعی از فرهیختگان فرهنگ و هنر اراک بر آن شده‌اند روزی را با نام «اراک» برگزیده و در این فرصت قابلیت‌های فرهنگی ، مرایم آیینی و برنامه‌های متنوع و داشته‌های ارزشمند معنوی و تاریخی این خطه را معرفی کنند.

برای تحقق این پیشنهاد سازنده سالروز صدارت امیرکبیر به عنوان« روز اراک» انتخاب شد و قرار است به این بهانه علاوه بر معرفی بهینه و همه جانبه میرزاتقی‌خان امیرکبیر ظرفیت‌های فرهنگی و هنری اراک نیز شناسانده شود.

محمدتقی خان امیرکبیر در سال ۱۲۲۰ در هزاوه اراک زاده شد و در سال ۱۲۵۰ به مقام وزارت نظام آذربایجان و در سال ۱۲۶۴به عنوان امیرکبیر اتابک اعظم مقام صدارت را به دست گرفت.

امیرکبیر در دوران کوتاه صدارتش کارنامه درخشانی از خدمات سازندگی و فعالیت‌های ماندگار را رقم زد که بیان هرکدام افتخاری بزرگ است و آشنایی با لحظه لحظه زندگی و حتی مرگ سردار سازندگی درس‌های زیادی را در خود دارد.

« امیرکبیر و آیین کشورداری» عنوان شعری است که در بخشی از این کتاب به قلم محمودی مجد منتشر شده که از شعرا و پژوهشگران بنام دیار فراهان است و پس از ۲ دفتر «مهر میهن بر سپهر سخن خود» و «خروش خارکن از دیار کهن» ارایه شده است.

نویسنده در مورد اثرش عنوان کرده است: این کتاب مجالی است برای آنانی که وقت کافی در این دنیای ماشینی ندارند و می‌توانند با مطالعه این مختصر با شهید راه میهن و خدماتش آشنا شوند.

حدود ۲۰ صفحه از این کتاب مربوط به ارایه آثار و اسناد و تصاویر تاریخی از امیرکبیر است که در رسانه‌های آن زمان و یا از لابه‌لای مستندات برجای مانده از دوره قاجار  به دست آمده و هر کدام حاوی مطالب خاص بوده و جذابیت‌های خود رادارد.

«آذرنامه»، «سفرنامه دبی»، «تلواسه‌های تشنه» و «تاریخچه پزشکی ایران» از دیگر آثار علی محمودی مجد فراهانی است.