گردشگری و توریسم

مدیریت مهاجرت معکوس از برنامه‌های راهبردی خراسان جنوبی است

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی محمدصادق معتمدیان روز شنبه در نشست کارگروه هماهنگی، پشتیبانی و نظارت بر برنامه‌های بسیج سازندگی در استان افزود: بر همین اساس در بخش‌های مختلف برنامه‌های اجرایی فراوانی تدوین شده و در راستای عملیاتی کردن آنها، تکالیفی هم برای دستگاه‌ها معین شده است.  

وی هدف از اجرای برنامه یک ساله در این زمینه را رسیدن شاخص‌های مختلف به میانگین کشوری و خروج استان از محرومیت عنوان کرد.

استاندار خراسان جنوبی به تشریح اقدامات انجام شده برای تحقق اهداف مرتبط با این موضوع پرداخت و تصریح کرد: در بحث بهره‌مندی روستاها از زیرساخت‌های ارتباطی، اینترنت، تلفن و شبکه ملی اطلاعات، اقدامات خوبی به سرعت در حال انجام است. 

وی افزود: بر مبنای برنامه‌های تعریف شده تا یکی دو سال آینده، همه روستاهای استان به فیبرنوری مجهز می‌شوند تا  از خدمات ارتباطی مناسب بهره‌مند شوند. 

معتمدیان از اجرای هزار کیلومتر فیبرنوری در سطح استان گفت و اظهار داشت: این پروژه امسال شروع شده و تا پایان دولت به نتیجه می‌رسد. 

وی گفت: اجرای این برنامه، هم در تأمین امکانات و رفاهیات مردم مؤثر است، هم زیرساخت مناسبی برای کسب و کار و معیشت خانواده‌ها است. 

استاندار خراسان جنوبی به نهضت گازرسانی و برنامه استان برای بهره‌مندی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار از گاز طبیعی هم به عنوان یکی دیگر از اقدامات پایه‌ای یاد کرد. 

وی احداث ۱۰  هزار واحد مسکونی روستایی در کمتر از یک سال را از جمله تجربه‌های موفق استان برشمرد که فرصت‌های بسیار خوبی را هم ایجاد کرده است.

به گفته وی تزریق ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار به استان و پرداخت ۲۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به مردم از پیامدهای خوب این برنامه است. 

معتمدیان با اشاره به مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در اجرای این پروژه عظیم گفت: این همکاری‌ها نشان می‌دهد ریل‌گذاری‌ها در استان به درستی انجام شده، همه مدیران علاقمند به خدمتگزاری هستند و عزم جدی دستگاه‌ها بر رفع نیازهای مردم است.

وی توجه به مناطق مرزی را از دیگر اقدامات استان در راستای مهاجرت معکوس برشمرد و گفت: افزایش سهمیه مرزنشینان استان از عواید حاصل از فروش سوخت، احیای قنوات، پرداخت تسهیلات به کشاورزان، ایجاد بندهای خاکی و توجه به دامداری و دامپروری از جمله کارهایی است که در مناطق مرزی انجام شد، امید را در مناطق روستایی زنده کرد و مهاجرت معکوس را به همراه داشت. 

وی تأکید کرد: در مجموع در راستای راهبرد کلان تثبیت جمعیت روستایی، اقدامات خوبی در استان در دست انجام است و امیدواریم با برنامه‌هایی که تدوین شده این مسیر به خوبی ادامه پیدا کند. 

استاندار خراسان جنوبی گفت: علت اصلی تقویت این رویکرد در استان، تخلیه شدن بخش عمده‌ای از روستاها به علت خشکسالی‌های چندین ساله بود لذا هدف این است که با ایجاد شغل پایدار و تأمین شرایط زندگی، مانع ادامه این روند باشیم. 

وی با تأکید بر استفاده حداکثری از توان دستگاه‌های اجرایی در تحقق برنامه‌های توسعه‌ای استان عنوان کرد: به منظور سرعت بخشیدن به پروژه محرومیت‌زدایی استان، ستاد محرومیت‌زدایی را با حضور همه دستگاه‌ها تشکیل دادیم. 

معتمدیان با اشاره به اینکه با راه‌اندازی این ستاد، نقشه راه تعیین شد و سیاستگزاری‌های لازم برای تحقق برنامه‌ها صورت گرفت یادآور شد: در این زمینه از اولین استان‌هایی هستیم که به این گستردگی وارد عمل شده‌ایم. 

وی سپس به استفاده از ظرفیت نهادهای کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بسیج سارندگی در محرومیت‌زدایی از چهار شهرستان مرزی استان اشاره کرد و گفت: اولین بار است که این دستگاه‌ها به این شکل پای کار آمده‌اند و به صورت جغرافیایی کار می‌کنند. 

وی متذکر شد: به هیچ عنوان بنا نداریم وظایف خود را به دستگاه‌های معین محول کنیم. 

استاندار خراسان جنوبی گفت: با وجود مشارکت گرفتن از این نهادها، همچنان اجرای پروژه‌های کلان و زیرساختی را از وظایف خود می‌دانیم و برای انجام آنها برنامه‌ریزی داریم. 

وی ادامه داد: بر مبنای تقسیم کار انجام شده، به طور عمده برای اجرای پروژه‌هایی که زیرساخت اشتغال محسوب می‌شوند، به دستگاه‌های معین تکیه کرده‌ایم.

معتمدیان از اعلام آمادگی استان برای استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی در اجرای برنامه‌های توسعه محور در شهرستان زیرکوه گفت و خاطرنشان کرد: زیرکوه از مناطق مرزی و کمتر برخوردار استان است که نیاز به توجه ویژه دارد. 

وی افزود: تمام تلاش ما بر این است که در حداقل زمان ممکن خدمات بیشتری به این منطقه ارائه کنیم. 

وی تاکید کرد: از حقوق مسلم مردم، بهره‌مندی از امکانات اولیه است که باید تامین شود. 

در این نشست که با حضور معاونان استاندار، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، فرمانده سپاه انصارالرضا (ع)، رییس سازمان بسیج سازندگی و تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد، معاون طرح و برنامه سازمان بسیج مستضعفین و رییس سازمان بسیج سازندگی کشور به ایراد سخن پرداختند و طرح‌ها و برنامه‌های بسیج برای محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف استان و شهرستان زیرکوه به طور خاص را ارائه کردند. 

همزمان با برگزاری مراسم روز ملی روستا و عشایر (۱۵ مهر ۹۸) و با حضور معاون اول رییس جمهوری در استان، تفاهم‌نامه محرومیت‌زدایی از شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان با چهار حوزه بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) منعقد شد که با شروع به کار بسیج سازندگی در زیرکوه، تمامی این تفاهم‌نامه‌ها وارد فاز اجرایی شده است.