گردشگری و توریسم

صادرات راهگشای جهش تولید در صنایع دستی گلستان است

هادی حق شناس عصر شنبه در دیدار با هنرمندان صنایع دستی گلستان اظهار داشت: میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی می توانند به کمک هم کمیسیون صنایع دستی را در گلستان ایجاد کنند تا شرایط صادرات محصولات هنرمندان فراهم شود.

وی فعالیت ۳۰ هزار هنرمند صنایع دستی در استان را ظرفیت خوبی برای جهش تولید برشمرد و افزود: سکونت اقوام گوناگون موجب تنوع محصولات صنایع دستی در این استان شده و گلستان را به درستی برازنده لقب نگارستان ایران کرده است.

حق شناس از ادارات، ارگان ها، بانک‌ها و بیمه‌های گلستان خواست از صنایع دستی استان برای دادن هدیه در مناسبت های گوناگون استفاده کنند.

حق شناس افزود: برای پیگیری مشکلات هنرمندان صنایع دستی استان نباید به یک روز یا یک هفته خاص اکتفا کرد بلکه باید گروهی از هنرمندان به شکل منظم با یکدیگر جلسه گذاشته و مشکلات را پیگیری کنند.

وی با اشاره به ظرفیت های بالقوه گلستان گفت: علاوه بر ضرورت ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی می توان نخستین شهرک صنایع دستی کشور را در استان ایجاد کرد تا حمایت از اشتغال پایدار در حوزه صنایع دستی محقق شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان هم در این جلسه از فعالیت ۳۰ هزار هنرمند در ۸۰ رشته صنایع دستی استان خبر داد و گفت: ۱۰۳ فروشگاه صنایع دستی، یک خانه صنایع دستی و یک موزه صنایع دستی در گلستان فعال است و ۱۰ اثر از محصولات صنایع دستی استان نشان بین المللی و ۶۴ اثر نشان ملی دارند.

احمد تجری بیان کرد: ۲۱ رشته در صنایع دستی استان، استاندارد آموزشی داشته و ۱۱ رشته منسوخ شده نیز احیا شده است.

وی با بیان این که بازاریابی و فروش محصولات یکی از مشکلات هنرمندان استان است، گفت: سند تجاری سازی محصولات گلستان به صورت پایلوت در چهار رشته ابریشم بافی، رودوزی، سوزن دوزی و سفالگری اجرا خواهد شد.

به گفته وی ۶ بازارچه صنایع دستی در استان در دست اجرا بوده و یا بزودی عملیات اجرایی آن ها آغاز خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه گفت: از سال ۹۶ تا پارسال ۱۴۲میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی برای اشتغال هزار و ۱۴۲ نفر در استان پرداخت شد.

سعید مازندرانی بیان کرد: پارسال ۱۲۰میلیارد ریال تسهیلات روستایی به ۸۷۳ نفر در گلستان پرداخت شد.

در ابتدای این جلسه تعدادی از هنرمندان صنایع دستی گلستان دغدغه های خود را که بیشتر بر تعیین تکلیف بیمه هنرمندان، رفع مشکلات بازارچه های صنایع دستی، اعمال معافیت های عوارض شهری برای غرفه های فعال صنایع دستی، ساماندهی دوره های آموزشی، ضرورت تسهیل در اعطای وام های کم بهره برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع دستی و شتاب دادن به ایجاد بازارچه صادراتی  متمرکز بود مطرح کردند.