گردشگری و توریسم

رویش بذر توسعه در خراسان جنوبی

حدود ۱۵ ماه از نخستین سفر محمدباقر نوبخت به خراسان جنوبی می‌گذرد و مردم استان در ۲۲ خرداد ۹۹ شاهد سومین سفر مقام ارشد دولت تدبیر و امید به این دیار بودند.

در نخستین سفر نوبخت که اسفند ماه ۹۷ انجام شد سند توسعه میان مدت خراسان جنوبی تدوین و رونمایی شد که براساس آن تفاهم‌نامه ۹۴۰ میلیارد تومان برای مدت ۲ سال و اجرای پروژه‌های مختلف به خراسان جنوبی اختصاص یافت.

۲۱ اسفند ۹۷ در قالب این سند ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی ویژه محرومان در خراسان جنوبی آغاز شد که با گذشت یک سال هفت هزار واحد به متقاضیان تحویل شد و بقیه هم طبق گفته رییس سازمان برنامه و بودجه در ماه‌های آینده تحویل می‌شود.

سفر دوم نوبخت به خراسان جنوبی که با هدف بررسی مصوبات سفر قبلی و اجرای چند پروژه اقتصادی در دی ماه ۹۸ انجام شد، نتایج خوبی برای این خطه از مرز و بوم داشت اما سفر سوم بیانگر همت امیدبخش برای تحقق وعده‌های سفرهای قبلی بود.

افزوده شدن ساخت پنج هزار واحد مسکونی شهری به مصوبات این سفر خبری امیدبخش برای همه کسانی بود که در حواشی شهرها چشم انتظار بودند تا پس از ساخت مسکن برای نیازمندان در روستا این‌بار دولت با کمک بنیاد مسکن کمر همت را برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد در مناطق شهری ببندد.

اما از جانمایی هفت هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی که جزو بهترین مصوبات و تفاهم نامه‌های این سفر بود هم نمی‌توان به راحتی گذشت زیرا هفت هزار و ۵۰۰ خانواده از عواید این تصمیم بهره‌مند خواهند شد.

خراسان جنوبی از ظرفیت‌‎های طبیعی و جغرافیایی منحصر به‌فردی برخوردار است که تعداد زیاد روزهای آفتابی در این استان می‌تواند بخشی از نیازهای مردم را برآورده کند اما نیازمند اجرای طرح‌های اینچنینی است که جز با حمایت دولت و نهادهای حمایتی امکانپذیر نیست.

در کنار محرومیت در بخش‌های مختلف که امیدواریم بذر توسعه باعث کاهش بیش از پیش آن شود (جاده) یکی از مهمترین نیازمندی‌های این استان است که در سال‌های گذشته مردم این استان شاهد پیشرفت روزافزون پروژه‌های جاده‌ای بوده‌اند اما با توجه به تراکم جمعیت و وسعت استان نگاه ویژه دولتمردان را می‌طلبد.

جاده‌های بیرجند قاین، طبس به یزد و اصفهان، بیرجند بشرویه و ۲ کریدور اصلی موجود در این استان نیازمند همتی امیدبخش است که بهره‌برداری و آغاز اجرایی ۱۴۵ کیلومتر باند دوم در سفر سوم هم کاملا امیدبخش بود.

شناسایی، خوشه‌های صنایع دستی و تفاهم‌نامه‌ای برای اشتغال بیش از سه هزار نفر در این حوزه کاشت بذری دیگر از توسعه در این استان بود که امیدواریم با توجه به خشکسالی‌های مکرر و مقرون به صرفه نبودن کشاورزی بتوان با احیا صنایع دستی و تامین بازار فروش شاهد درآمدی از بطن تمدن در این استان باشیم.

یکی از مهمترین بخش‌های این سفرها رضایت مردم از محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی است که بارها به زبان می‌آید.

به طور حتم پیگیری‌های صورت گرفته و تلاش شبانه‌روزی زمینه‌ساز رویش بذر توسعه شده است اما نباید تمام پیگیری‌ها بر دوش یک شخص باشد و استاندار وظیفه مدیرکل چند دستگاه دیگر را هم انجام دهد.

شاید وقت آن‌ است که مدیران کل دستگاه‌های اجرایی این نوع از پیگیری را مورد توجه قرار دهند تا شاهد توسعه همه جانبه در استان باشیم.

محرومیت‌زدایی خراسان جنوبی در سال‌‎های گذشته از مهمترین راهبردهای دولت بوده که نتایج آن هم به خوبی نمایان است اما به نظر می‌رسد آنطور که باید و شاید از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

انتقال آب، تامین جاده، راه‌آهن و بازگشایی و توسعه بازارچه‌های مرزی از مهمترین اولویت‌های استان به نظر می‌رسد که باید از ظرفیت به وجود آمده برای تحقق این امر به بهترین نحو ممکن استفاده شود.

سومین سفر هرچند مثلث پیگیری روند توسعه را در این استان کامل کرد اما محرومیت خراسان جنوبی در بخش‌های مختلف نیازمند سفرهای چندگانه است که امیدواریم شاهد حضور مسوولان در حوزه‌های مختلف توسعه این خطه از مرز و بوم باشیم.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه روز پنجشنبه ۲۲ خرداد با هدف بررسی میزان پیشرفت پروژه‌هایی که در قالب سند توسعه میان مدت استان تدوین شد، همچنین افتتاح چند طرح عمرانی و امضای تفاهم‌نامه‌های توسعه‌ای وارد خراسان جنوبی در شهرستان طبس شد.

محمدباقر نوبخت بدو ورود به فرودگاه طبس مورد استقبال استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی و محلی قرار گرفت و ضمن زیارت آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی کاظم (ع) به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در سومین سفر یک روزه به خراسان جنوبی از نمایشگاه صنایع دستی در باغ گلشن طبس بازدید و در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۴۵ کیلومتر باند دوم راه‌های استان شرکت کرد.

افتتاح همزمان پنج هزار واحد مسکن روستایی و بازسازی ۲۴۸ واحد خسارت دیده از سیل در این سفر انجام شد.

این تعداد واحد مسکونی در قالب تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان خراسان جنوبی تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

نوبخت در ادامه این سفر ۱۲ ایستگاه دیجیتال صدا و سیما را برای بهره‌مندی ۱۸ روستا از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی افتتاح و از بیمارستان در حال ساخت شهرستان بشرویه بازدید کرد.

افتتاح کارخانه کنسانتره زغال سنگ که از واحدهای تولیدی بزرگ استان در شهرستان طبس است که با حضور نوبخت به بهره برداری رسید.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند با ۱۱ شهرستان علاوه بر همجواری با ۶ استان کشور، به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.