گردشگری و توریسم

دیوارکشی اطراف تندیس‌ها در انگلیس از ترس معترضان ضد نژادپرستی

شهرداری لندن دستور داده تا در آستانه برگزاری تظاهرات ضد نژاپرستی روزهای آینده، اطراف تندیس‌های وینستون چرچیل نخست وزیر اسبق انگلیس، جورج واشنگتن اولین رئیس جمهوری آمریکا، مقبره سربازان گمنام جنگ جهانی، جیمز دوم و چارلز اول از پادشاهان قرن ۱۷ میلادی انگلیس دیوار کشیده شود.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که هزاران تن از معترضان انگلیسی یکشنبه گذشته مجسمه «ادوارد کلستون»، یکی از برده‌داران ثروتمند قرن ۱۷ را دیروز در شهر بریستول سرنگون کرده و به آب انداختند. 

آنها همچنین از تندیس ۴ متری چرچیل در میدان پارلمان انگلیس بالا رفته و به نشانه اعتراض چهره او را رنگ کردند. معترضان نام او را که زیر پایه تندیس درج شده، با اسپری خط زده و نوشتند: او یک نژاد پرست بود.

به دنبال این تحولات تندیس «رابرت میلیگان» تاجر برده در قرن ۱۸ میلادی، دوشنبه گذشته از مقابل موزه‌ داکلندز لندن برداشته شد و اینک فشارها برای برچیدن تندیس سایر شخصیت‌ها و قهرمان‌های برده‌داری بالا گرفته است.

با این حال بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز جمعه با انتشار رشته توئیت‌هایی مدعی شد که تظاهرات ضد نژادپرستی در این کشور از سوی جریانات افراطی مصادره شده تا اوضاع به خشونت کشیده شود.

وی افزود: ما نمی‌توانیم وانمود کنیم تاریخ دیگری داشته‌ایم. تندیس‌ها در شهرهای کشور توسط پیشینیان ما نصب شده و نگاه و فهم آن‌ها با ما متفاوت بوده است.

جانسون ادامه داد؛ این شخصیت‌ها با تمام اشتباهاتی که مرتکب شده‌اند تاریخ ما را تشکیل می‌دهند و واژگون کردن تندیس آن‌ها دروغ به گذشته و تهی کردن تاریخ کشور است.

وی با بیان این ادعا که احساسات معترضان به قتل جورج فلوید را درک می‌کند، تنها رفتار مسئولانه را عدم شرکت در تظاهرات اعتراضی روزهای آینده توصیف کرد.

اعترض‌ها به نژادپرستی پس از آن بالا گرفت که جورج فلوید هفتم خردادماه در حالی که پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا آمریکا زانوی خود را بر گلوی او گذاشته بود، فریاد می‌زد «زانویت را بردار، نمی‌توانم نفس بکشم» به قتل رسید. این مساله باعث گسترش موج نارضایتی از تبعیض‌نژادی و نابرابری در سراسر این کشور و جهان شد. 

رسانه‌ها، گستردگی این اعتراض‌ها را با تظاهراتی مقایسه می‌کنند که در سال ۱۹۶۸ در پی ترور «مارتین لوترکینگ» رخ داد با این تفاوت که بیشتر کارشناسان معتقدند این اعتراض‌ها گستردگی بیشتری یافته است.

در روزهای گذشته معترضان انگلیسی به نشانه مخالفت به نژادپرستی و اعلام همبستگی با مردم آمریکا، در لندن و چند شهر دیگر دست به تظاهرات زده‌اند. در جریان این تظاهرات معترضان و نیروهای ضد شورش مقابل دفتر نخست وزیری درگیر و به مجروح شدن هر دو طرف‌ منجر شد. 

معترضان ضد نژاپرستی برای شنبه و یکشنبه تظاهرات اعتراضی مشابهی را تدارک دیده اند. این در حالیست که  گروه‌های راست افراطی و فایشستی‌ نیز برای برگزاری تظاهرات اعتراضی در مرکز لندن فراخوان صادر کرده‌اند. آنها قصد دارند تا در اقدامی تلافی‌جویانه تندیس شخصیت‌هایی همچون نلسون ماندلا نخستین رئیس‌جمهوری و چهره سرشناس آفریقای جنوبی را واژگون کنند.