گردشگری و توریسم

استاندار هرمزگان: ساخت سد و جاده نیاز اصلی بخش سیرمند حاجی آباد است

فریدون همتی عصرجمعه در جریان بازدید از منطقه سیرمند شهرستان حاجی آباد در جمع مردم این منطقه، احداث سدهای کوچک را یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در راستای مهار، حفظ و ذخیره سازی آب در این منطقه برشمرد و افزود: با هدف ایجاد اشتغال و توسعه و رونق کشاورزی، احداث این سدها در منطقه سیرمند در دستور کار و پیگیری قرار دارد.

وی ادامه داد: این اقدام ها توسط نهادهای و اداراتی مانند راهداری و آب منطقه ای و با کمک و مشارکت بخش سازندگی سپاه امام سجاد(ع) استان اجرا می‌شوند.

به گفته استاندار هرمزگان، احداث دو سد در این منطقه در برنامه قرار دارد که موجب مهار و ذخیره سازی آب و همچنین تقویت سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

همتی گفت: با احداث این سدها آب مورد نیاز در حوزه کشاورزی تامین می‌شود و در کنار آن احیای قنات و برق رسانی به چاه های کشاورزی و همچنین توسعه آبیاری قطره‌ای نیز در این منطقه پیگیری و اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد: در راستای کوتاه شدن مسیر ارتباطی روستاهای این منطقه نیز کمک های لازم را خواهیم داشت تا جاده میانبر در دست احداث در منطقه سیرمند، بازگشایی و تکمیل شود.

استاندار هرمزگان اضافه کرد:‌ این منطقه از کشاورزی و دامپروری فعالی برخوردار بوده و محصولات متنوعی در آن تولید می‌شود که نشان دهنده ظرفیت های روستای سیرمند است.

شهرستان حاجی آباد شمالی ترین شهر استان هرمزگان و در نزدیکی استان کرمان واقع شده است که به دلیل نزدیکی به استان کرمان نسبت به بقیه شهرهای هرمزگان دوره گرمای آن کمتر است.

این شهرستان دارای تابستان های گرم و خشک و زمستان های به نسبت سرد می باشد که اطراف شهر حاجی آباد به عنوان مرکز این شهرستان را کوه احاطه کرده است.

منطقه سیرمند یک منطقه کوهستانی با آب و هوای معتدل با جمعیتی حدود ۷۰۰ نفر روستایی از توابع شهرستان حاجی‌آباد هرمزگان در فاصله ۱۶۰ کیلومتری بندر عباس و ۷۰ کیلومتری حاجی‌آباد واقع شده است.

 اطراف روستای سیرمند را کوه جایین، کوه برفی، کوه شاهانی و کوه بونه؛ از آخرین کوه های رشته کوه زاگرس فراگرفته اند.

روستای سیرمند دارای زمین‌های کشاورزی، درختان خرما و مرکبات است.

محصولات لیموترش، نارنگی و لیموشیرین مناطق سیرمند، فارغان، احمدی و سیاهک در حاجی آباد نیز شهرت بسیار زیادی دارد.