گردشگری و توریسم

صرفه‌جویی یک هزار تنی در مصرف کاغذ با الکترونیکی شدن قبض برق

طرح ملی قبض سبز با هدف حذف قبض‌های کاغذی و تسهیل در ارائه خدمات غیر حضوری به مشترکان در سال ۹۸ و از مهرماه اجرا شد.

شماره تماس‌های نزدیک به ۳۶ میلیون مشترک معادل ۹۸ درصد از کل مشترکان در این طرح جمع آوری شدتا در ارائه قبض پیامکی و ایجاد ارتباط دوسویه با مشترکان مورد استفاده قرار گیرد.

ایجاد قطب متمرکز قبض سبز و نیز برقراری امکان رویت و پرداخت صورتحساب‌های برق به صورت مجازی از مهمترین اقدام‌ها در این طرح به شمار می‌رود.

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو  مهرماه پارسال گفت: حذف قبض کاغذی مانع قطع ۱۲ هزار اصله درخت شده و از محل صرفه‌جویی هزینه‌ها برای ۱۰۰ هزار دانش‌آموز محروم وسایل آموزشی تهیه شده است.

حذف چاپ و توزیع سالانه بیش از ۲۲۰ میلیون قبض برق و بی‌نیازی از مصرف یک هزار و یکصد تن کاغذ (معادل حدود هفت میلیون دفترچه) یکی از مهمترین دستاوردهای اجرای این طرح محسوب می‌شود.

جلوگیری از قطع سالانه ۱۲هزار اصله درخت، بهبود پوشش و صحت قرائت، امکان ارتباط دوسویه با مشترک و اطلاع رسانی به مشترک در بخش مدیریت مصرف، بهبود وصول مطالبات با تسهیل و افزایش شیوه های پرداخت از دیگر مزیت های طرح حذف قبض کاغذی است.

مشاهده و پرداخت سریع و آسان قبض برق فقط با یک کلیک، مشاهده سوابق و پرداخت، امکان ایجاد و توسعه سایر خدمات غیر حضوری مبتنی بر تلفن هوشمند، فراهم آوردن زمینه کاهش دوره وصول مطالبات با کاهش دوره قرائت از دوماه به یک ماه و جلوگیری از واردات بخش قابل توجهی کاغذ در شرایط تحریم کنونی از دیگر مزایای اجرای این طرح مهم ملی است.

روش‌های مشاهده و پرداخت غیرحضوری قبض برق شامل استفاده از وب سایت‌های شرکت‌های توزیع، اپلیکیشن‌های تلفن همراه، مشارکت ۱۲سامانه پرداخت الکترونیک(psp)، سامانه تلفنی ۱۵۲۱، دستگاه های ATM بانک‌ها و POS فروشگاه ها و نیز دفاتر پیشخوان دولت و ICT روستایی است که همچنان در حال توسعه و ارتقاء سطح خدمات هستند.

مجموع اقدام های صورت گرفته در این طرح به رشد پرداخت های غیر حضوری تا ۹۸.۴ درصد منجر شد.

«غلامعلی رخشانی‌مهر» معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر بهمن ماه پارسال درباره این طرح افزود: اولویت نخست شرکت توانیر اجرای طرح تحول دیجیتال است؛ این طرح در کشور آغاز شده و تحول زیادی در توزیع نیروی برق ایجاد می‌کند.

رخشانی‌مهر عنوان کرد: این طرح شامل ۲۴ برنامه است و به مدت ۲ سال بر اساس طرح هوشمندسازی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح‌های هوشمندسازی این شرکت مطابق با آخرین فناوری روز دنیا اجرا می‌شود، اظهار داشت: طرح قبض سبز در راستای طرح تحول دیجیتال، امسال آغاز و بر اساس آن بخشی از مطالبات معوق مشترک‌ها نیز وصول شد.

رخشانی‌مهر بیان کرد: این طرح موجب شد مدل سنتی کسب و کار کنار گذاشته شده و به سمت مدل‌های نوین حرکت شود.