گردشگری و توریسم

کارخانه کنسانتره زغال سنگ در طبس افتتاح شد

محمدباقر نوبخت عصر پنجشنبه در حاشیه افتتاح این پروژه در جمع خبرنگاران گفت: آخرین برنامه این سفر بازدید از واحد مجتمع زغال‌سنگ ممرادکو طبس بود که مهمترین نیاز این واحد صنعتی بحث زیرساخت‌ها است که امید است بتوانیم به‌زودی زیر ساخت‌های لازم را برای توسعه این واحدها فراهم کنیم.

وی ادامه داد: هدف از این سفر ارزیابی پیشرفت برنامه‌های سال ۹۸ و ۹۹ در این استان بود که ۹۴۰ میلیارد تومان برای توسعه زیر ساخت‌های استان خراسان جنوبی در ۲ سال گذشته پیش‌بینی شده بود که در همان سال اول ۵۴۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد و بقیه اعتبارات تا پایان امسال تخصیص خواهد یافت.

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: از آنجایی که هر تخصیصی نیازمند گزارش از عملکرد و پیشرفت کار قبلی است، سومین سفرم به خراسان جنوبی بخاطر گزارش‌گیری از اقدامات صورت گرفته بود.

وی تصریح کرد: در بحث محرومان ۱۰ هزار واحد مسکونی روستایی قبلا مصوب شد که تاکنون هفت هزار واحد افتتاح شده و سه هزار واحد باقی‌مانده که  تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

نوبخت بیان کرد: همچنین امروز پنج هزار واحد مسکونی محرومان در شهرهای استان مصوب شد که با همکاری بنیاد مسکن و کمیته امداد اجرایی خواهد شد.

وی افزود: برای آینده ۷۵ پروژه به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شد تا بتوانیم برنامه‌های جهش تولید را در استان خراسان جنوبی تحقق بخشیم.

وی اظهار داشت: امروز همچنین تفاهم‌نامه‌ای با استاندار بسته شد که امیدواریم به تحقق بپیوندد در کنار آن برای اشتغال با توجه به اینکه خراسان جنوبی از ظرفیت بالای انرژی خورشیدی برخوردار است، تفاهم‌نامه‌ای برای نصب هفت و هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی برای استان در نظر گرفته شد که اشتغال همین تعداد را در بر دارد.

وی یادآور شد: همچنین تفاهم‌نامه ایجاد سه هزار فرصت شغلی در حوزه صنایع دستی در این سفر برنامه‌ریزی شد.

مدیرعامل مجتمع زغال سنگ ممرادکو  طبس هم در این آیین گفت: مجتمع زغال سنگ ممرادکو وابسته به شرکت هلدینگ میدکو و گروه مالی بانک پاسارگاد است که عملیات اجرایی آن از پنج سال قبل آغاز شده است.

بهرام جلوداری با بیان اینکه برای این پروژه ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است افزود: با تمام تحریم‌های ظالمانه‌ای که سالهای گذشته متوجه کشور بود توانستیم با تکیه بر نیروی انسانی متخصص این پروژه را به سرانجام برسانیم.

جلوداری بیان کرد: چون زغال سنگ ماده اصلی فولاد کشور است امیدواریم با حمایت و پشتیبانی بیش از پیش دولت بتوانیم سالانه ۵۰۰ هزار تن کنسانتره ذغال سنگ ماده معدنی را استخراج و بخشی از نیاز صنعت فولاد کشور را تامین کنیم.

افزود: این پروژه در حال حاضر ۱۲۰ نفر شاغل دارد که در آینده نزدیک به ۲۰۰ نفر خواهد رسید.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم  در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: ظرفیت تولید این کارخانه ۵۰۰ هزار تن کنسانتره زغال سنگ در محدوده پروده طبس است که سال ۹۲ مجوز تاسیس آن صادر شد.

داوود شهرکی افزود: این کارخانه در محیطی به مساحت ۱۰۰ هزار مترمربع در نظر گرفته شده که مساحت فضای تولیدی آن نیز یک هزار و ۵۱۱ مترمربع است.

وی مجموع سرمایه‌گذاری ثابت این کارخانه را ۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این مبلغ یک هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۵.۳ میلیون یورو سرمایه ارزی بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: سرمایه در گردش مورد نیاز برای دوره سه ماهه این کارخانه ۷۰۰ میلیارد ریال است.

وی مجموع سرمایه‌گذاری طرح را ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: همچنین ۵.۳ میلیون یورو از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک پاسارگاد تسهیلات پرداخت شده است.

شهرکی یادآور شد: خراسان جنوبی با در اختیار داشتن ۴.۵ میلیارد تن ذخایر شناسایی شده زغال سنگ حدود ۷۰ درصد کل ذخایر کشور را دارا بوده و سهم قابل توجهی از نیاز صنایع فولادی کشور را تامین می‌کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر نیز تعداد ۳۰ معدن زغال در شهرستان طبس مشغول فعالیت است.

وی بیان کرد: در راستای تکمیل زنجیره استخراج و فرآوری، کارخانه فولاد، طرح‌های فراوری، کنسانتره زغال سنگ، تولید کک و گندله در استان در دستور کار قرار گرفته است.

شهرکی ادامه داد: تاکنون ۶ واحد کنسانتره زغال سنگ با ظرفیت ۲ میلیون تن و یک واحد تولید کک به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت فرآوری زغال بیش از میزان استخراج زغال است عنوان کرد: طرح‌های توسعه استخراج نیز به میزان ۲ میلیون تن در شهرستان طبس در حال پیگیری و اجرا است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از این واحدها کارخانه تولید کنسانتره زغال شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو) است که مراحل تولید آزمایشی را پشت سر گذاشته و امروز به بهره‌برداری رسید.

حوضه زغالدار طبس با وسعتی بالغ بر ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۲.۷۵ میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی، غنی‌ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود.

ناحیه پروده با وسعت یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی ۱.۱ میلیارد تن زغال سنگ کک شو، یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال سنگ کک شو ایران به شمار می‌رود.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه که صبح امروز (پنجشنبه) وارد خراسان جنوبی در شهرستان طبس شد، پس از امضای تفاهم‌نامه‌های اشتغالزایی و جهش تولید، چند طرح عمرانی و زیربنایی از جمله ۵ هزار واحد مسکونی روستایی را در این استان افتتاح و کلنگ‌زنی کرد.

این پروژه‌ها در سطح استان خراسان جنوبی پراکنده هستند اما بخش عمده آنها در ۲ شهرستان طبس و بشرویه قرار دارند، به همین دلیل معاون رییس جمهوری امروز از طریق فرودگاه طبس وارد استان شد تا در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی همزمان پروژه‌ها حضور داشته باشد.