گردشگری و توریسم

خراسان جنوبی وارد مرحله جدید اپیدمی کرونا شد

کامبیز مهدی‌زاده شامگاه پنجشنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به روند مبتلایان به ویروس کرونا طی ۱۰ روز گذشته متاسفانه به نظر می‌رسد که وارد مرحله چهارم یا پیک چهارم اپیدمی در استان شدیم و می‌طلبد همه هم‌استانی‌ها پروتکل‌ها و ضوابط را هم در محل کار، هم محل زندگی و هرجا که حضور دارند، رعایت کنند.

وی افزود: نکته مهمی که وجود دارد براساس بررسی‌هایی که اخیرا انجام شده بیش از ۶۰ درصد موارد ابتلا و انتقال کرونا در منزل صورت می‌گیرد بنابراین لازم است دقت بیشتری در این محل انجام شود بخصوص افرادی که بیماری را دارند و تشخیص داده شده است حتما قرنطینه خانگی را به طور دقیق رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اگر این افراد مجبور به حضور در اجتماعات و جایی هستند که تراکم جمعیت وجود دارد، حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند و فاصله یک تا ۲ متر با دیگران رعایت شود.

وی بیان کرد: باید به هم تذکر دهیم شاید باعث شود افرادی که کمتر نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند، این موارد را رعایت کنند و کمتر باعث انتقال بیماری به دیگران شوند.

مهدی‌زاده پیش از این گفته بود: از ابتدای شیوع همه‌گیری کرونا شاهد سه پیک بیماری در خراسان جنوبی بودیم که پیک نخست همزمان با کل کشور در پایان اسفند ۹۸ و اوایل فروردین ۹۹ اتفاق افتاد و ناشی از همه‌گیری عمومی در کشور بود.

وی اضافه کرد: پیک دوم در پایان دهه دوم فروردین با شیوع فعالیت اداری و بیرون آمدن مردم از منازل و کمتر شدن توصیه‌های در خانه ماندن، رخ داد و زمان پیک سوم نیز اواسط اردیبهشت امسال بود که با شروع کار کسبه و بیشتر شدن تماس مردم با یکدیگر اتفاق افتاد.

به گفته وی اکنون در شیوع یک پیک جدید هستیم که دلیل آن کمتر رعایت شدن فاصله‌های اجتماعی و همین طور افزایش شیوع  کرونا در استان‌های مجاور است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم ۲۰ خرداد گفت: در راستای سیاست‌های کلان ستاد ملی مقابله با کرونا و تصمیمات خوبی که در ستاد استانی گرفته شد از دهه دوم فرورین امسال روند کاهشی ثابت را در موارد بستری کرونا در بیمارستان‌ها شاهد بودیم.

محمد دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: در این مدت حتی برخی روزها موارد مثبت کرونا در استان به صفر رسید اما از ۱۵ خرداد افزایش روند مثبت بیماران کرونایی در خراسان جنوبی آغاز شد.

وی گفت: هرچند موارد جدید شناسایی شده افراد سرپایی یا اطرافیان بیماران مثبت بدون علایم هستند که شناسایی شدند اما این موضوع نیز موارد بستری را افزایش و بعضا برای برخی افراد اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: در حال حاضر برگزاری مراسم در تالارها ممنوع است اما براساس دستور ستاد ملی مقابله با کرونا شهروندان می‌توانند با ۵۰ درصد ظرفیت فقط در تالارها سرو غذا داشته باشند.

وی با بیان اینکه با علایم جدید کرونا مواجه شده‌ایم یادآور شد: علاوه بر علایم قبلی اکنون افراد مراجعه کننده دارای علایمی از قبیل درد بدن، درد شکمی و اسهال، اختلال بویایی و چشایی و حتی سکته مغزی هستند.

رعایت فاصله اجتماعی همچنان موثرترین روش پیشگیری از کرونا است و مهمترین اصل خودمراقبتی است که برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا باید تا مهار کامل ویروس جدی گرفته شود.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و براساس آخرین آمار شهرستان‌های بیرجند و نهبندان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار گرفتند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (پنجشنبه) گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۲ خرداد) براساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۲ هزار و ۲۳۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۶۸۸ مورد بستری و ۱۵۵۰ نفر موارد سرپایی یا در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور به ۱۸۰ هزار و ۱۷۶ نفر رسید.

سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۸ بیمار دیگر مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان باختند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۸ هزار و ۵۸۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وی گفت: گزارش‌ها حاکی از این است که پروتکل‌های بهداشتی در اکثر شهرها به درستی رعایت نمی‌شود و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به یک چهارم کاهش پیدا کرده است که امیدواریم مردم با رعایت این پروتکل‌ها و فاصله گذاری فیزیکی، پرهیز از ترددهای غیر ضروری و استفاده از ماسک در اماکن عمومی به کنترل بهتر اپیدمی کووید۱۹ کمک کنند.