گردشگری و توریسم

جلوگیری از تغییر کاربری ۹۶ هزار مترمربع اراضی کشاورزی در نور و نوشهر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با حکم مراجع قضایی از تغییر کاربری ۸۰ هزار مترمربع اراضی کشاورزی در بخش چسمتان این شهرستان جلوگیری شد.

حبیب اله رنجبر ادامه داد: همچنین در این راستا  ۱۴ حکم قلع و قمع به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰ و ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی اجرا شد.

وی تصریح کرد: با اجرای این احکام قضایی ۲۵ بنای کامل و نیمه کاره و ۲۲ مورد دیوارکشی و تفکیک غیرمجاز در اراضی کشاورزی بخش چمستان شهرستان نور تخریب شد.

رنجبر بر برخورد قاطع با تغییر کاربری اراضی در کمترین زمان تاکید کرد و گفت: مردم نیز در صورت مشاهده تغییرکاربری غیر مجاز اراضی با تماس با سامانه تلفنی ۱۳۱ سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، موضوعات را گزارش کنند.

مدیر جهادکشاورزی نوشهر هم به خبرنگار ایرنا گفت :‌  ۹ مورد حکم قلع و قمع در راستای حفظ کاربری و نگهداری زمین های کشاورزی و باغ ها و به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری زمین های کشاورزی شهرستان اجرایی شد.

جواد خلدنوش ادامه داد: در این راستا از تغییر کاربری ۱۶ هزار متر اراضی کشاورزی در روستاهای سنگسرا و انارور در بخش مرکزی شهرستان به دستور دادستان و همکاری نیروی انتظامی و گشت ویژه اراضی جهاد کشاورزی نوشهر جلوگیری شد.

وی تصریح کرد: متخلفان تغییر کاربری قصد داشتند که با تفکیک این زمین ها آنها را به فروش برسانند ضمن اینکه انان پیش از فروش اقدام به ساخت ۲ انباری و یک ساختمان کرده بودند که کاملا تخریب شد.

مدیر جهادکشاورزی نوشهر از مردم خواست قبل از احداث بنا یا دیوارکشی زمین های کشاورزی با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی کجور و ملکار و یا با تماس سامانه ۱۳۱ از مشاوره لازم در این زمینه مطلع شوند.

وی همچنین از معرفی ۸۸ بهره بردار نوشهری بخش کشاورزی خسارت دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون ریالی با کارمزد ۲ درصد به کارگروه شهرستانی خبر داد.

وسعت اراضی کشاورزی و باغی مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار است که سالانه حدود ۷ میلیون تن محصول از آن برداشت می شود.