اماکن دیدنی ایران

صومعه شگفت انگیز تاتو با 1100سال قدمت/تصاویر


قاصدک 24

در این دنیا به این بزرگی طبیعی است که مکان های جذاب بسیاری وجود داشته باشد. دیدن از صومعه تاتو با توجه به سوار شدن بر طولانی ترین تله کابین بدون توقف جهان و عبور از فراز طبیعتی زیبا هم فال است و هم تماشا.

به گزارش«توریسم آنلاین»: ارمنستان کشوری زیبا و پر جاذبه در همسایگی شمال غربی ماست که به دلیل هم مرزی، مقصد شمار زیادی از گردشگران کشورمان در تعطیلات خواهد بود. شاید شنیده باشید که یکی از اصلی ترین جاذبه های این کشور، صومعه ها و کلیساهای تاریخی و منحصر به فردش هستند. در این میان صومعه تاتِو یکی از محبوب ترین جاذبه ها و مهم ترین صومعه های کشور ارمنستان است. که با قرار گرفتن در دل طبیعتی دوست داشتنی، اتمسفر خاص و جاذبه دلربایی دارد.

صومعه تاتو ارمنستان

تله‌کابینی که هالیزور و تاتو را به هم وصل می‌کند، معروف به بال‌های تاتو، طولانی‌ترین تله‌کابین جهان است و این رکورد در کتاب گینس نیز ثبت شده است. این تله‌کابین که در سال 2010 و با حضور رئیس‌جمهور این کشور افتتاح شد، دو کابین 25 نفره دارد؛ 320 متر از سطح زمین بالاتر است و مسیر 7.5 کیلومتری را در عرض 11 دقیقه طی می‌کند.

صومعه تاتو ارمنستان

صومعه تاتو در فلات تاتو قرار دارد، منطقه‌ای که بیش از ۲ هزار سال پیش رونق زیادی داشت و از مهم‌ترین مناطق برای بت‌پرستان ارمنی محسوب می‌شد. در همان زمان یک معبد بزرگ در این منطقه ساخته بودند و معبد هم از رونق زیادی برخوردار بود و مردمان زیادی از مناطق مختلف خود را به این منطقه می‌رساندند و به معبد تاتو می‌رفتند. اما در قرن چهارم میلادی با رسمی‌شدن دین مسیح در ارمنستان تمامی معابد قدیمی ارمنستان تخریب شدند و به‌جای برخی از آن‌ها کلیسا ساخته شد

معبد تاتو نیز شامل ماجرای تخریب‌ها شده و در قرن چهارم این معبد کاملاً توسط مسیحیان تخریب گردیده و یک کلیسای کوچک به جای آن در همان قرن چهارم ساخته شده و به عنوان جایگزین مورد استفاده قرار گرفته است.

صومعه تاتو ارمنستان

این صومعه که بازمانده از قرن نهم میلادی است، در قرون‌وسطی و طی سده‌های چهارده و پانزده، میزبان یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های ارمنستان بوده است. به همین دلیل هنوز آثاری به‌جامانده از آن دوران، مثل اتاق نهارخوری دانشجویان و یا اتاق استراحت آن‌ها به همان شکل باقی مانده و قابل‌مشاهده است. این صومعه درواقع مجموعه‌ای از کلیساهای ارمنستان و ساختمان‌های اداری بوده و بخش عمده حیات سیاسی، معنوی و فرهنگی ارمنستان در اینجا متمرکز بوده و این صومعه درواقع مقر فرمانروایی بر چندین دهکده بوده است.

صومعه تاتو ارمنستان

در قرن های 14 و 15 صومعه تاتو مهمترین مرکز آموزشی ارامنه محسوب می شد. در این مرکز آموزشی به ترویج علم، مذهب، فلسفه و تکثیر کتاب ها و پیشرفت نقاشی مینیاتور پرداخته شده بود.

صومعه تاتو ارمنستان
نمای داخلی صومعه

صومعه تاتو ارمنستان

ساختمان کلیسای تاتو مستطیلی شکل است و از غرب تا شرق گسترش می‌یابد. این بنا شامل یک گنبد مرکزی، دو ستون در قسمت شرقی آن، محراب و قربان‌گاه است. دیوارهای داخلی و خارجی کلیسا با سنگ‌های برش خورده پوشانده شده‌اند. دیوارها و گنبد کلیسا دارای پنجره‌هایی باریک اند که باعث روشنایی شبستان می‌شوند.

صومعه تاتو ارمنستان

تاتو در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و به سبب ارتفاع بالای روستا، آب و هوای نسبتا سردی دارد. پس می‌توان گفت بهترین زمان بازدید از صومعه تاتو، شش ماه نخست سال است. البته پاییز هم می تواند زمان جذابی برای سفر و بازدید از تاتو باشد؛ چرا که می توانید از دیدن مناظر دلربای پاییزی اطراف صومعه لذت ببرید و عکس‌های یادگاری خوبی ثبت کنید.

این جاذبه تفریحی در نزدیکی مرز ایران با ارمنستان واقع شده و اگر بخواهید زمینی سفر کنید از مرز تنها حدود ۲/۵ تا ۳ ساعت برای رسیدن به تاتو زمان لازم است. در صورت سفر هوایی نیز باید ابتدا به ایروان پرواز کنید و سپس فاصله ۲۵۰ کیلومتری تا روستای تاتو را با تاکسی یا اتوبوس بپیمایید.

صومعه تاتو ارمنستان


صوفی