گردشگری و توریسم

واکسن احتمالی کرونا کاربردی مانند چسب زخم دارد

به گزارش تارنمای «کی سایت» وابسته شبکه خبری ای بی سی نیوز آمریکا، دانشمندان دانشگاه پیتزبورگ که در مبارزه با بیماری های مرگبار سابقه دارند اکنون در حال بررسی روش جدیدی برای جلوگیری از بیماری کووید-۱۹ هستند. یوناس سالک یکی از دانشمندان این دانشگاه است که واکسنی را برای درمان فلج اطفال کشف کرد.

اکنون چندین واکسن کووید-۱۹ دوران آزمایش بر روی انسان را طی می کنند و در سراسر جهان ۱۰۰ واکسن مراحل ساخت را سپری می کنند.

آنتونی فائوچی از موسسه ملی سلامت آمریکا می گوید تولیدکنندگان واکسن باید بازتولید کافی واکسن ها به منظور تامین تقاضا به گزینه های مناسبی نیاز دارند.

پرفسور لوئیس فالو رئیس درماتولوژی (پزشکی پوست) مرکز پزشکی دانشگاه پیتزبورگ گفت: ما قصد داریم در این واکسن، آنتی ژن را با استفاده از یک فناوری جدید که «آرایه میکروسوزنی قابل حل» گفته می شود ارائه دهیم.

وی توضیح داد که این دارو از طریق یک پچ کوچک پزشکی به بیماران تزریق می شود. این روش شبیه قرار دادن یک چسب زخم با سوزن های قابل حل و کوچک بر روی بدن بیماران است.  

فالو توضیح داد که این آرایه میکروسوزنی به آسانی قابل استفاده بر روی پوست است و برای مدت کوتاهی روی پوست فشار داده می شود و بعد برداشته و دور انداخته می شود.

آندرا گامبوتو  سابقه پیشگیری از دو بیماری همه گیری سارس در سال ۲۰۰۳میلادی و مِرس در سال ۲۰۱۴ را در این دانشگاه داشته است. هر دوی این ویروس ها به ویروس کرونا مربوط هستند بنابراین دانشمندان می گویند آنها تاکنون می دانند که باید به دنبال پروتئین جدیدی موسوم به (spike) هستند.

گامبوتو استادیار بخش جراحی این دانشگاه گفت: با تحریک واکنش به پادتن در این پروتئین می توان از ورود ویروس به سلول جلوگیری کرد.

این واکسن جدید با قرار دادن قطعات آزمایشگاهی ویروس در بدن ایمنی ایجاد می کند و تاکنون با موفقیت روی موش ها آزمایش شده است.

محققان این دانشگاه با سازمان غذا و داروی آمریکا برای تایید این واکسن تحت عنوان  واکسن ویروس کرونای پیتزبورگ یا PITT-CO-VACC قبل از آزمایش آن بر روی انسان مذاکره کرده اند.  

برخی شرکت های آمریکایی آزمایش انسانی را برای اطمینان از بی ضرر بودن واکسن های خود بر روی انسان آزمایش کرده اند.

دانشگاه آکسفورد نیز مشغول تست انسانی واکسن خود است.