اخبار گردشگری

درختان باغ شازده کرمان را با تبر کدام دستگاه قطع کردند؟

در حالی کمتر از ۲۰ روز قبل، مدیر کل میراث فرهنگی کرمان از آغازِ طرح «شناسنامه دار کردن درختان تاریخی باغ شاهزاده ماهان» خبر داد که یکی از فعالان میراثی، تصاویری از قطع درختان قدیمی و تاریخی این محوطه ی جهانی ثبت کرده است.

هشتم خرداد امسال فریدون فعالی از آغاز اجرایی کردن طرح شناسنامه دار کردن درختان قدیمی باغ شاهزاده ماهان با هدف بررسی حفظ و تهیه ی بانک اطلاعاتی این درختان خبر داد، درختانی که براساس تاریخچه ی خبرها و صحبت هایی که مسوولان این پایگاه جهانی تا کنون داشته اند، به نظر می رسد به تازگی نسبت به سرنوشت آن ها حساس شده اند، شاید هم این حساسیت بعد از آگاه شدن از قطع درختانِ باغ جهانی شازده ایجاد شده که به تازگی فکر ساماندهی و شناسنامه دار کردن شان را کرده اند که دست کم از این به بعد درختی بدون هماهنگی قطع نشود.

امید ابراهیمی – فعال میراث فرهنگی استان کرمان – در گفت وگو با ایسنا، از بازدیدش در دوشنبه ۱۹ خرداد از باغ شازده ماهان می گوید که با قطع تعدادی زیادی از درختان باغ مواجه شده است.

او به تنه ی درختان قطع شده اشاره می کند که به نظر می رسد تعدادی از آن ها درختان کهن و اصیل هستند و اظهار می کند: آن درختان حتما می توانستند جزو درختان قدیمی این محوطه جهانی باشند که امکان شناسنامه دار کردن شان وجود داشته است.

وی با اشاره به احتمال وجود انگل و آسیب هایی که عاملی برای قطع درختان هستند، می گوید: زمان و علت قطع شدن درختان مشخص نیست، اما اظهارنظرهایی که در طول کمتر از یک ماه گذشته برای ثبت ملی، شناسنامه دار کردن و توجه بیشتر به این درختان توسط متولیان میراثی مطرح می شود، ذهن ها را نسبت به علت انجام این کار و زمان آگاه شدن میراث فرهنگی از این اقدام، آن هم در یکی از ۹ باغ جهانی شده در فهرست میراث جهانی یونسکو حساس تر می کند.