گردشگری و توریسم

بازگشایی محور مسدود شده در زلزله جنوب فارس

محمدرضا باقری فرد شامگاه سه‌شنبه افزود:  در پی دو زمین لرزه 5.1 و 5.7 ریشتری بیرم، محور ارد – فداغ به علت ریزش کوه در گردنه بالنگستان مسدود شد که با حضور راهداران، این محور بازگشایی شد و هم‌اینک تردد در آن در جریان است. 
وی همچنین برخی خبرها مبنی بر تخریب بخشی از تونل مسیر بیرم به سمت لامرد را در پی وقوع زمین لرزه را تکذیب کرد و گفت: هم اینک تمامی محورهای ارتباطی جنوب استان فارس باز است. 

بنا بر گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تاکنون چندین زمین لرزه با فاصله زمانی اندک بخش بیرم از توابع شهرستان لارستان در استان فارس را لرزانده است. نخستین زمین‌لرزه به بزرگی ۵.۱ ریشتر ساعت ۲۰ و ۳۸ دقیقه، پس از آن در ساعت ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه زمین‌لرزه دیگری با قدرت ۵.۷ ریشتر در همین منطقه روی داد. این زمین‌لرزه‌ها در برخی مناطق شهر شیراز نیز احساس شد. 
همچنین زلزله ای با قدرت چهارریشتر در ساعت ۲۲ و ۱۳دقیقه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در خنج لارستان اتفاق افتاد و پس از آن نیز در ساعت ۲۲ و ۵۳ دقیقه زلزله دیگری با قدرت سه ریشتر بیرم را برای بار دیگر لرزاند. مرکز لرزه نگاری کشوری همچنین پس‌لرزه ۳.۲ ریشتری بیرم را در ساعت ۲۳ و ۳۸ دقیقه شامگاه سه‌شنبه ثبت کرد. 
ساعت ۲۳ و ۴۳ دقیقه نیز محمله در جنوب فارس در زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۳.۲ ریشتر لرزید. 
پیش از این و از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۱۷ روز سه‌شنبه ، سه زمین لرزه که قدرت حداکثری آنها سه ریشتر بود، مناطقی را در شهرستان لامرد در جنوب فارس لرزانده بود. 
بخش بیرم با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر در فاصله ۱۴۰ کیلومتری لارستان فارس واقع شده است. شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

از سوی دیگر، محسن زمانی رییس جمعیت هلال احمر لارستان شامگاه سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ۲ زمین لرزه منطقه بیرم تلفات جانی نداشتند اما خسارات مالی جزئی و در حد ترکیدگی منازل و تخریب برخی خانه های کاهگلی در چند روستای خالی از سکنه را در پی داشت. 
وی تصریح کرد: بر اساس گزارش های رسیده نیز بیشترین خسارات به منازل در یکی از روستاهای نزدیک به صحرای باغ بوده است.
زمانی یادآور شد: شماری از مردم روستاهای اطراف بخش بیرم به دلیل ترس از زلزله در بیرون از منازل به سر می‌برند و یا به خودروهای خود پناه آورده اند.

سازمان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی نیز در پی وقوع این زمین لرزه ها به ۶ استان همجوار استان فارس شامل (هرمزگان، بوشهر، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد) اعلام آماده باش داده است.
استاندار فارس شامگاه سه‌شنبه در پی زلزله ۵.۷ ریشتری بیرم لارستان، در شهرهای همجوار آماده باش  اعلام کرد و  رسیدگی دقیق و آمادگی کامل فرمانداران شهرهای جنوبی استان و تشکیل جلسه برای رسیدگی و مدیریت بحران را خواستار شد. 
بنا بر دستور عنایت الله رحیمی استاندار فارس، همه نیروهای امدادی  مناطق جنوبی استان شامل شهرستان‌های  لارستان، لامرد و خنج در حالت آماده باش واکنش سریع در صورت لزوم در مناطق آسیب دیده هستند. 

جلیل حسنی فرماندار لارستان اعلام کرد:‌در پی زلزله، به مدت حدود ۱۰ دقیقه، برق بخش بیرم قطع شد که با رفع مشکل، هم اینک برق این بخش وصل است. 

در همین حال، فرمانداری شهرستان لامرد اعلام کرد: در زمین لرزه شامگاه سه شنبه چندین تیر برق در این شهرستان شکسته شدند و یک مورد آتش سوزی نیز به وقوع پیوست که با حضور به موقوع آتش‌نشانان مهار شد. 

روابط عمومی فرمانداری شهرستان گراش نیز اعلام کرد: خسارت جانی ناشی از زمین لرزه در این شهرستان گزارش نشده است اما برخی منازل قدیمی و دیوارهای خشت و سنگی تخریب شده اند. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نیز اعلام کرد: با بروز زلزله در ناحیه بیرم در جنوب فارس تیم‌های ارزیاب به منقطه اعزام شده‌اند و تا این ساعت خسارت جانی گزارش نشده است؛ اما آسیب‌های به منازل روستایی وارد شده است.
آزادی شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره اقدامات صورت‌گرفته در پیوند با زلزله در بیرم لارستان عنوان کرد: بنابر گزارش‌های تیم‌های ارزیاب در برخی منازل شکاف و ترک‌خوردگی دیده می‌شود و همچنین بعضی دیگر نیز که در مناطق روستایی و فاقد ایمنی لازم بوده‌اند دچار ریزش سقف شده‌اند.
وی افزود: گروه‌های امداد و نجات در حال ایجاد شرایط اسکان موقت هستند و تدابیر لازم برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان احتمالی این زمین‌لرزه در حال انجام است.

همچنین مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس به خبرنگار ایرنا گفت: جمعیت هلال احمر بلافاصله با بروز زلزله در بخش بیرم هفت تیم عملیاتی پنج‌نفره امداد و نجات از شهرستان‌های لارستان، لامرد، خنج و گراش اعزام کرده است و خوشبختانه تاکنون خسارت‌ جانی اعلام نشده است.
حسین درویشی از تداوم عملیات امدادی سخن گفت و افزود: هلال احمر تا رسیدگی کامل به وضعیت زمین‌لرزه در کنار مردم خواهد بود و شرایط اسکان موقت و نیز رسیدگی به مصدومان احتمالی را بر عهده دارد.