گردشگری و توریسم

بخش نخست بازارچه صنایع دستی آران‌وبیدگل بهره‌برداری شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل در حاشیه این آیین به ایرنا گفت: این گذر تاریخی که ثبت ملی و مربوط به دوره قاجار است دارای افزون بر ۱۰ غرفه است که امکان افزایش تعداد غرفه ها وجود دارد.

سید حسین چاکری افزود: امروز سه غرفه که به کارگاه‌های تولید چادرشب، حکاکی روی چرم و تولید محصولات از پشم شتر اختصاص یافته است، شروع به‌کار کرد.

وی بیان کرد: مالکیت تعدادی دیگر از غرفه‌های بازارچه از شهرداری، بخش خصوصی و حسینیه محل سرگنگه است که به مرور و با برنامه‌ریزی و هماهنگی برای استقرار کارگاه‌های صنایع دستی شاخص شهرستان اختصاص خواهد یافت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل با بیان اینکه استقرار نخستین بازارچه صنایع دستی در این گذر تاریخی نقطه عطفی در حوزه صنایع دستی شهرستان است، اضافه کرد: برنامه داریم تا با همکاری شهرداری، هیات امنای حسینیه محل سرگنگه و در صورت امکان اعتبارهای دولتی، این گذر را به شکلی کارشناسی مرمت کنیم.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد بازار فروش برای محصولات هنری در این شهرستان، اظهارداشت: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا به‌زودی یک بازارچه صنایع دستی دیگر هم در خانه تاریخی صدیقیان یا اسماعیلیان آران و بیدگل راه‌اندازی شود تا این مشکل مهم و اساسی هنرمندان شهرستان برای بازاریابی و نمایش محصولات هنری‌شان برطرف شود.

چاکری تشریح کرد: حدود ۲۳ رشته فعال صنایع دستی، ۱۰۰ شاغل و هفت کارگاه فعال در این شهرستان داریم که از جمله مهم‌ترین آنها شعربافی، گلیم‌بافی، زری‌بافی، گوی‌بافی، پلاس‌بافی، گیوه‌دوزی، معرق چرم و نقاشی روی سفال است که مورد توجه هنرمندان بومی قرار دارد.

وی به ضرورت ثبت ملی صنایع دستی شاخص آران و بیدگل تاکید کرد و گفت: پرونده ثبت رشته گوی‌بافی این شهرستان در اصفهان به تایید رسید و به تهران فرستاده شد که به‌زودی ثبت ملی خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل افزود: همچنین اقدام‌های اولیه برای ثبت ملی رشته چادرشب‌بافی هم در اداره  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل انجام شده است و پیگیری‌ها برای ثبت ملی آن ادامه دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: باید در زمینه بازاریابی محصولات حوزه صنایع دستی به سمتی حرکت کنیم تا این فرهنگ در مردم ایجاد شود که به سمت تولیدات گرایش پیدا کرده و از هنرمندان شهرستان، استان و کشور خود بیشتر حمایت کنند.

چاکری اضافه کرد: احیا و حمایت مادی و معنوی از فعالان صنایع دستی برای معرفی منطقه و هنرمندان، ایجاد تولید، اشتغال و جذب گردشگران و جهش تولید بسیار ضروری است که اقدام‌های خوبی نیز با همکاری مسوولان و هنرمندان شهرستان در حال انجام و برنامه‌ریزی داریم.

چند نفر از هنرمندان صنایع دستی آران و بیدگل نیز در ادامه مورد قدردانی قرار گرفتند.

بیش از ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در استان اصفهان فعالیت می‌کنند که بنابر آمارها، در چهار سال گذشته ۴۰ هزار نفر شناسایی و شناسنامه‌دار شده‌اند.

شهرستان آران و بیدگل با جمعیت بیش از ۱۰۳ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.