اماکن دیدنی ایران

روز جهانی صنایع دستی


قاصدک 24

در دنیای خشن امروز که نشانه استیلای تکنیک بر روح انسان است، صنایع دستی یعنی دمیدن روح لطافت به این زندگی خشن و انسان تا هست لطافت را می خواهد و صنایع دستی این نیاز مبرم انسان را برآورده می کند.

ایسنا: دهم ۱۰ ژوئن مصادف با ۲۰ خرداد ماه، روز جهانی صنایع دستی است. روزی برای گرامیداشت هنر و آثاری که مردان و زنان سخت کوش کشورها، آن ها را با دل و جانشان تولید می کنند. در کشورمان ایران، بیش از ۳ میلیون هنرمند و صنعتگر در ۳۰۰ رشته مختلف هنرهای سنتی و صنایع دستی مشغول به کار هستند. همچنین در سال گذشته صنعت صنایع دستی کشور، با درآمدی بالغ بر ۲۸۱ میلیون دلار، نقش به سزایی در صادرات غیر نفتی ایران ایفا کرده است.صنایع دستی صنعت ایست که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان آن را ارج می نهند. پس از پایان جنگ جهانی دوم، تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی کشورهای دارای قدمت، مورد توجه کشورهای پیشرفته و صنعتی قرار گرفت. نخستین همایش جهانی مربوط به صنایع دستی، در تاریخ ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد ماه) سال ۱۹۶۴ و با شرکت مسئولان دولت ها، اساتید دانشگاه ها و هنرمندان و صنعتگرانی از اقصا نقاط دنیا (بیش از ۴۰ کشور جهان) در شهر نیویورک برگزار شد. هنرمندان زیادی در ایران و بخصوص شهر (شیراز) به صنایع دستی مشغول هستند. برای بهتر شدن صنعت صنایع دستی باید سرمایه گذاری بیشتری دراین زمینه انجام شود. صنایع دستی می تواند در صورت سرمایه گذاری بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. قالی بافی، مینا کاری، قلم زنی، خاتم کاری، آینه کاری، گلیم بافی، کاشی کاری، خراطی، زیورآلات زیبا و …جزو هنرهای بشمار می‌روند.

صنایع دستی
قلمزنی بر روی فلز دارای سبک‌های مختلفی است و صنعتگران و هنرمندان قلمزن شیرازی، ادامه دهنده قدیمی‌ترین سبک به جا مانده قلمداد می‌شوند،‌سبکی بازمانده از اقوام و نیاکان که منحصر بفرد بوده و از زیبایی خاصی برخوردار است.
صنایع دستی
سرای مشیر واقع در مجموعه وکیل از بازارهای قدیمی شیراز بوده و و مقصد مهمی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی میباشد،محصولات صنایع دست زیادی در این بازار به فروش میرسد.
صنایع دستی
کیف گلیمی زنانه یکی از انواع اکسسوری است که این روزها مد روز است. بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به این مدل از صنایع دستی ایرانی توجه کرده و برای استفاده روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنند.
صنایع دستی
شیراز را با خاتم میشناسند،هنری خاص، که شیرازی آن سبک و سیاقی ویژه داشته و به لحاظ زیبایی، دیده ‌نوازی و البته ارزش، با سایر خاتم‌ها، قابل تفریق است.
صنایع دستی
بازار وکیل شیراز یکی از مشهورترین بازارهای تاریخی و سنتی ایران و در قسمت چهارسوق این بازار سرای فرش فروشان قرار دارد. این سرا از قدیم ابتدا مرکز اصلی داد و ستد انواع فرش و قالیچه، تابلو فرش در شهر شیراز بوده است.


صوفی