اماکن دیدنی ایران

هشدار منابع طبیعی مازندران نسبت به گردشگری در جنگل‌های چالوس

ایرنا: پروانه دم قهوه ای براساس گزارش های رسمی در ماه جاری در محدوده جنگلی منطقه  “نرگس کَش” حوالی روستای دلیر بخش مرزن آباد چالوس شیوع پیدا کرده و برخی از گونه های جنگلی از جمله درختان “بلوط اوری ” را تحت تاثیر قرار داده و خسارت های به این گونه ها وارد کرده است.

مرزن آباد در ۳۰ کیلومتری شهرستان چالوس با دست کم ۲۰ هزار نفر جمعیت ثابت و ۵۰ هزار نفر جمعیت متغیر در قالب ۱۰۳ روستا و یک شهر در حاشیه جاده کرج – چالوس (کندوان) قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی این اداره کل عبدالرضا سنگاری روز یکشنبه گفت :  اگرچه پس از بازدیدهای میدانی کارشناسان ستادی سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری و اداره کل ،‌ جلسه ای با حضور مسئولان و کارشناسان در این خصوص برگزار شد و در این جلسه در باره نحوه مبارزه با این آفت و کنترل آن اتخاذ شد منتهی تا پیش از عملیاتی شدن این تصمیمات نباید اجازه داد گردشگران و مسافران به این محدوده از جنگل های آلوده ورود پیدا کنند به دلیل آنکه تهدید کننده سلامت آنها است.

وی اظهار داشت : طبق مطالعات انجام شده براثر گرمای هوا و وزش باد گرده های این آفت باعث بروز حساسیت های پوستی و تنفسی  در میان افرادی که به هر دلیل در منطقه آلوده تردد می کنند به وجود می آورد به طوری که ممکن است به علت ابتلا به این عارضه تصورشان بر آن باشد که دچار ابتلا به ویروس کرونا شده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت : برای آگاهی بخشی افکار عمومی به شکل فراگیر و اطلاع مسافران و گردشگران تاکید  شده بروشورهایی در این خصوص تهیه و در مبادی ورودی و خروجی عرصه های جنگلی این منطقه نصب شود ضمن آنکه از رسانه ها نیز خواسته شده تا در این حوزه بیش از پیش اطلاع رسانی کنند.

سنگاری با بیان این نکته که هنوز سطح خسارت این آفت برگ خوار به خاطر سخت گذر بودن جنگل های این منطقه مشخص نشده است ، افزود : چنین اتفاقی در ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا رخ داده و قرار است در صورت مساعد بودن شرائط آب و هوایی طی ۲ روز آینده از طریق پهباد میزان سطح آلوده به این آفت و خسارت مشخص شود.

وی گفت : آنچه که در بازدیدهای میدانی مشاهده شده ، بعید به نظر می رسد که بتوان به شیوه مکانیکی با این آفت مبارزه کرده منتهی تصمیم بر این گرفته شد که محدوده های سخت گذر را با هماهنگی حفاظت محیط زیست محلول پاشی کرد امیدوارم هفته جاری در گام نخست با پرواز پهباد بتوان نقاط و میزان شدت آلودگی را مشخص نمود و در گام بعدی عملیات مبارزه و مهار جمعیت این آفت را آغاز نمود.

سنگاری ، پیشگیری از شدت گسترش این آفت را بستگی به شرائط اب و هوایی دانست و گفت : از آنجایی که این آفت گرما دوست است طبیعتا ممکن است مدت زمان ماندگاری آن ادامه یابد ولی درصورت کاهش محسوس دما و بارندگی شدید که سبب ایجاد استرس به این آفت می شود ، تا میزان ۵۰ درصد آن را کاهش خواهد داد.

در همین حال رئیس سابق انجمن جنگلبانی ایران و استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات استاد البرز هم  گفت : از آنجایی که بیشترین گونه های موجود در جنگل های این منطقه از نوع بلوط اوری و  اُرس است ، بر اساس مطالعات انجام شده این آفت بسیار خطرناک است و اگر به زودی برای مهار و پیشگیری از شدت گسترش آن اقدامی نشود به مدت ۲ تا سه سال در جنگل ها ماندگار شده و محدوده وسیعی از جنگل های غرب مازندران را آلوده و این گونه های درختی را بی برگ خواهد کرد

هادی کیادلیری هشدار داد : این آفت با توجه به عوارضی که برای مردم دارد و به علت نزدیکی روستای دلیر به جنگل های این منطقه درصورت گسترش آن می تواند برای روستائیان و حتی مسافران و گردشگران هم مشکل زا باشد.

وی اظهار داشت : به همین خاطر سعی شد تا با شتاب این موضوع پیگیری شود تا هم بتوان شدت آلودگی را مشخص کرد و ضمن آنکه با همکاری و مشورت کارشناسان مربوط راه حلی مناسبی برای مبارزه با این آفت پیدا کرد و با آن مبارزه نمود.

این استاد دانشگاه با بیان این نکته که شیوع این آفت در جنگل های شمال سابقه حدود یک دهه ای دارد ، گفت : تجربه سال های پیش نشان داده هرگاه برای پیشگیری و مهار شدت آلودگی این آفت بموقع اقدام شد ، به موفقیت انجامید ولی در صورتی کوتاهی شود به خشک شدن درختان می انجامد و چنین وضعیتی از نظر اقتصادی هم به جنگل های این منطقه خسارت وارد می کند.

وی با تاکید بر این که آفت دم قهوه ای درصورت عدم پیشگیری می تواند باعث آلودگی باغ های مردم شود ، به کشاورزان توصیه کرد اگر سموم تائید شده در اختیار ندارند می توانند با پاشیدن آب به روی لاروهای این آفت باعث لهیدگی آن شوند ا.

این کارشناس همچنین ابراز میدواری کرد که با بارندگی طی یک هفته آینده تا حدودی لاروهای این آفت از بین بروند.

آفت پروانه دم قهوه ای از جمله آفت های تهدیدکننده ای است که علاوه بر خشک کردن درختان و مستعد شدن آنها برای طغیان آفات دیگر، باعث بروز بیماری های پوستی در انسان هم می شود. خسارت پروانه دم قهوه ای بر اثر تغذیه لاروها بویژه لاروهای سنین آخر از برگ‌ ها بوجود می آید به طوری که این آفت با تنیدن تار دور برگ‌ ها لانه ‌های زمستان گذرانی برای خود می ‌سازند.

آفت پروانه دم قهوه ای از جمله آفت های تهدیدکننده ای است که علاوه بر خشک کردن درختان و مستعد شدن آنها برای طغیان آفات دیگر، باعث بروز بیماریهای پوستی در انسان هم می شود. خسارت پروانه دم قهوه ای بر اثر تغذیه لاروها به ویژه لاروهای سنین آخر از برگ‌ ها بوجود می آید بطوری که این آفت با تنیدن تار دور برگ‌ ها لانه ‌های زمستان گذرانی برای خود می ‌سازند.

لاروها معمولا در طول روز از برگ‌ ها تغذیه کرده و شب ها را در لانه ‌ها می‌گذرانند. با رشد لاروها و بزرگ تر شدن آنها و به دلیل کمبود جا ، لانه ‌ها بزرگ ‌تر شده و یا در قسمت‌ های دیگر لانه ‌های جدیدی که مانند کیسه‌ های سفیدی بر روی درختان آویزان هستند ایجاد می‌شود

درختان جنگل های منطقه مرزن آباد چالوس عموما از گونه سرو نقره ای ، زربین بلوط ، افرا و ممرز هستند.

حوزه منابع طبیعی شهرستان چالوس ۱۶۱ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۹ هزار هکتار آن جنگل و ۵۳ هزار هکتار مرتع است. مجموع مساحت آبادی ها و مستثنیات این منطقه نیز در حدود ۲۹ هزار هکتار برآورد می شود.