گردشگری و توریسم

سیاستمداران ایرانی؛ شهربانو امانی

شهربانو امانی انگنه متولد ۱۱ اردیبهشت ۱۳۳۹ خورشیدی در در روستای انگنه از توابع شهرستان ارومیه است. او در خانواده‌ای پر جمعیت به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۵۹ خورشیدی با رسول‌ دادرس ازدواج کرد ‌که ۲ فرزند دختر حاصل ازدواج آنها است.

تحصیلات

امانی تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه خود را در ارومیه به پایان رساند و سپس موفق به اخذ لیسانس مدیریت شد.

فعالیت‌های سیاسی

شروع فعالیت سیاسی امانی را باید مربوط به ۱۳۵۸ خورشیدی دانست، هنگامی که در ۱۹ شهریور آن سال مصادف با سالروز درگذشت آیت‌الله سیدمحمود طالقانی به همراهی گروهی از خیرین، صاحب نظران و جوانان ارومیه سازمان توحیدی انفاق را پایه‌گذاری کردند. پس از آن در همچنان در حوزه سیاست فعالیت داشت و عضو حزب همبستگی، مجمع زنان اصلاح طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی بوده است. او همچنین در ارتباط با فعالیت های سیاسی در ستادهای انتخاباتی سیدمحمد خاتمی، ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در ۱۳۸۸ خورشیدی، در ستاد انتخاباتی حسن روحانی در ۱۳۹۲ خورشیدی و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور فعال داشت.

مسوولیت‌های اجرایی

نخستین مسوولیت اجرایی شهربانو امانی در ۱۳۶۰ خورشیدی آغاز شد؛ زمانی که او به عنوان مددکار در سازمان بهزیستی تازه تأسیس مشغول به کار بود. وی سپس به ریاست مجتمع حمایتی قدس منصوب و پس از آن عهده دار اداره مجتمع خدمات حمایتی شهید جعفری ارومیه شد.

امانی در ۱۳۷۵ خورشیدی برای مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه ارومیه، استان آذربایجان غربی ثبت نام کرد که در ۳۱ فروردین همان سال موفق شد با کسب ۱۰۱ هزار و ۱۴۵ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس پنجم به عنوان نماینده مردم شهرستان ارومیه در خانه ملت حضور یافت و در همین دوره به عضویت کمیسیون اقتصادی درآمد.  

وی با شرکت در انتخابات مجلس ششم توانست در مرحله دوم انتخابات با کسب ۴۷.۲ درصد آرا بار دیگر به نمایندگی از مردم ارومیه انتخاب شود و به همراه سهیلا جلودارزاده نخستین زنانی بودند که به عنوان منشی در هیات رییسه مجلس انتخاب شدند. امانی همچنین در این دوره به عنوان یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس کار خود را آغاز کرد.

امانی در دولت اصلاحات و در سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ خورشیدی به عنوان معاون آموزش و تحقیق و توسعه در سازمان صنایع دستی ایران و مشاور وزیر بازرگانی در امور زنان و خانواده خدمت کرد و در طول سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ خورشیدی به عنوان نایب رییس فدراسیون سوارکاری انتخاب شد تا اینکه در چهارم آذر ۱۳۹۲ خورشیدی با حکم معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست دولت یازدهم، امانی به عنوان مشاور رییس این سازمان در امور زنان و خانواده منصوب شد. در بخشی از این حکم آمده است: . . . جلب مشارکت بانوان در حفاظت از طبیعت و محیط زیست، توجه به محوریت خانواده در اصلاح شیوه های زندگی و الگوی مصرف، ارتقاء آگاهی ها و تقویت فرهنگسازی در این زمینه و بهره مندی از سرمایه اجتماعی عظیم دختران و زنان کشور از مهم ترین وظایف مشاور در امور بانوان محسوب می شود.

امانی جهت ثبت نام در انتخابات شورای شهر از مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور زنان و خانواده استعفا داد و در پی برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ خورشیدی، فرمانداری تهران نتایج شمارش آرای نامزدهای انتخابات شورای اسلامی تهران، ری و تجریش را اعلام کرد که امانی که در لیست امید قرار داشت با کسب یک میلیون و ۲۹۶ هزار و ۶۵۷ رای به شورای شهر تهران راه یافت.

موضع‌گیری‌های مهم

امانی در طول فعالیت های سیاسی خود موضع گیری هایی هم در قبال زنان داشته است. در یکی از همین موضع گیری ها در سوم بهمن ۱۳۹۶خورشیدی و در جریان چهلمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری اعلام کرد که زنان، شهروندان درجه دوم نیستند و نسبت به برخورد با آتنا محمدی و متین معززی، بانوان ورزشکار  تهرانی  انتقاد کرد. او در تذکری دیگر به شهرداری در خصوص سهم زنان جوان از مدیریت های شهرداری گفت: امیدواریم در یک سال و نیم باقی مانده از دوره شورای پنجم، سهم قابل توجهی از پست های مدیریتی به زنان شهرداری تهران به خصوص زنان جوان اختصاص داده شود. براساس ماده هفتاد و چهارم «برنامه ۵ ساله سوم»، شهرداری تهران مکلف است در راستای افزایش میزان حضور و ارتقا جایگاه زنان در مدیریت شهری و افزایش سطح و کیفیت حضور اجتماعی و مشارکت فعال زنان در شهر از طریق تبعیض مثبت، توانمندسازی و فراهم ساختن زمینه‌های ارتقای نقش زنان در مدیریت شهری با اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی به زنان شاغل در شهرداری اقدام کند.

همچنین وی در دیگر موضع گیری در برابر سخنان یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر انتقاد از حضور بانوان در فعالیت های مدیریتی در جمع هوادارانش، گفت: جای بسیار تأسف دارد که یک جامعه‌ای که قرار بود، اخلاق‌مدارانه آن هم با شاخص انسانی و اسلامی اداره شود، متأسفانه به دلیل سقوط اخلاقیات و نهادینه‌شدن بداخلاقی‌ها و همچنین نهادینه‌شدن دروغ در ساختار کشور تا جایی پیش رفته است که رکن بسیار مهمی چون قوه مقننه که قوه تقنینی کشور است و هر رفتار نماینده اعم از موضع‌گیری، نطق، حرکت حتی لباس‌پوشیدن، نوع غذاخوردن مورد نظارت مردم قرار می‌گیرد و از طرف دیگر به‌عنوان یک دیپلمات کشور فرهنگ‌سازی می‌کند. تمامی رفتار و شئون یک نماینده ثبت و ضبط می‌شود، ضمن اینکه از حیث باورهای ما از نظر خدا هیچ‌چیزی پنهان نیست، درکل همه‌چیز ثبت می‌شود. یک نماینده وقتی به مجلس راه پیدا کرد دیگر فقط خودش نیست، بلکه نماینده مردم ایران است.

گرایش سیاسی

شهربانو امانی دارای گرایش سیاسی اصلاح طلبی است. وی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ و موضع گیری اصلاح طلبان در این کارزار اظهار داشت: تلاش برای حذف اصلاح‌طلبان در جریان بوده و هست. اصلاح‌طلبان اما درسال ۹۲ به‌رغم فشارهایی که به آنها تحمیل شده بود، در انتخابات شرکت کردند. نکته قابل‌تامل این است که از یک سو براندازان، اصلاح‌طلبان را می‌کوبند و از سوی دیگر آنهایی که مسبب وضعیت فعلی کشور هستند، فشار مضاعف برای حذف جریان اصلاح‌طلب از سپهر سیاسی کشور وارد کرده و می‌کنند. ما در سال ۹۲  در عرصه انتخابات حاضر شدیم و دلیلش این است که برای اصلاح‌طلبان منافع ملی بسیار مهم است. امانی در ادامه گفت: در سال ۹۲…شرایطی در کشور ایجاد شده بود که خود اصولگرایان هم گفتند کشور در لبه پرتگاه قرار گرفته است. وقتی آمریکا گفت که همه گزینه‌ها روی میز است، اصلاح‌طلبان بودند که برای برون رفت از شرایط سخت برای نجات کشور به میدان آمدند.

فعالیت‌های غیراجرایی

امانی در سمینارها و همایش های مختلف مقالاتی ارایه داده و در ترجمه و تالیف کتاب هایی همچون شیوه نامه راه اندازی و فعالیت سازمان های محلی، نقش زنان روستایی در تحولات اجتماعی، خیابان کامل، طراحی خیابان، شهرسازی تاکتیکی و … همکاری داشته است.

یاران و همفکران

از جمله یاران امانی در عرصه سیاست می توان به محسن هاشمی، سعید لیلاز، محمد عطریانفر، محمد قوچانی، پروانه مانی، حسین مرعشی، غلامحسین کرباسچی و دیگر اعضای حزب سازندگی اشاره کرد.

شهربانو امانی با اشاره به ضرورت حضور زنان در انتخابات مجلس اظهار می کند که زنانی باید وارد مجلس شوند که بتوانند حقوق خود و آحاد مردم را به دست آورند، ما زنان دکوری برای ورود به مجلس نمی خواهیم. وی در ادامه تصریح‌ کرد: هرکدام از زنان فعال می‌توانند خواسته‌های خود را در این جامعه پی بگیرند. ۲۰۰ سال است که مردم ایران برای دموکراسی تلاش می‌کنند، امیدواریم در درجه اول زنان همفکر خودمان و مردانی که درست تربیت شده‌اند و حق زنان را می‌شناسند به مجلس راه بیابند و در ادامه علاوه‌بر آن‌ها زنان خوش فکر که هم فکر سیاسی ما نیستند نیز بتوانند به مجلس بروند.