گردشگری و توریسم

اعطای جایزه به رانندگان در چین برای کاهش آلودگی

به گزارش ایرنا به نقل از مرکز زیست محیطی شهر پکن، این سامانه در واقع یک نظام اعتباری است که رانندگان را تشویق می کند کمتر از خودرو استفاده کنند و همزمان باعث شوند تا آلودگی هوا کاهش یابد.

هم اکنون در ۱۱ شهر از چین از جمله پایتخت این کشور بیش از ۳ میلیون دستگاه خودرو در تردد است و یکی از اصلی ترین علت های آلودگی شهرهای بزرگ چین وجود این میزان خودرو و کارخانه های آلاینده هوا است.

بر اساس این طرح که قرار است در شهر پکن اجرا شود هر شهروند یک حساب اعتباری خواهد داشت که نشان می دهد او در طول یک سال چند روز رانندگی کرده و چه زمان هایی از خودرو استفاده نکرده است.

دولت چین قبل از این برای شماری از کارخانه ها چنین مشوق هایی در نظر گرفته بود اما برای رانندگان خودرو در شهر پکن یک نرم افزار برای حساب اعتباری آنها ایجاد می شود که امتیازات راننده را در زمینه استفاده از خودرو نشان خواهد داد.

به طور میانگین میزان انتشار دی اکسید کربن هر خودرو الکتریکی نزدیک به ۰/۸۳ کیلوگرم در روز است اما این رقم برای خودروهای با سوخت بنزینی در طول روز به حدود ۲/۵۸ کیلوگرم می رسد.

با این حساب اگر هر راننده ای در طول یک دوره سه ساله برای مدت ۲۰۰ روز از رانندگی خودداری کند می تواند تا میزان یک تن انتشار کربن را کاهش دهد.

حالا شهر پکن تصمیم گرفته است تا یک میلیون راننده را برای این برنامه که نام آن «کاهش یک تنی آلاینده ها» است دعوت به همکاری کند که در چنین صورتی در یک دوره سه ساله شهر پکن می تواند انتشار کربن را تا یک میلیون تن کاهش دهد.