گردشگری و توریسم

استاندار زنجان: بی‌توجهی مردم به پروتکل‌ها شمار مبتلایان به کرونا را افزایش خواهد داد

فتح الله حقیقی روز یکشنبه در ستاد پیشگیری از کرونای استان با اشاره به اقدامات انجام گرفته در ارتباط با این بیماری افزود: بر این اساس تست سرپایی از بیماران مشکوک با هدف مراجعه نکردن آنها با مراکز بیمارستانی انجام و با این کار خدمات رسانی بهینه به بیماران نیازمند و واقعی مورد توجه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: تاکنون ۲ مرحله غربالگری بیماری کرونا در استان انجام شده و حدود ۱۵ هزار و ۳۱۹ نفر به‌صورت سرپایی غربالگری شده‌اند که از هفته گذشته به‌عنوان طرح پایلوت کشوری در همه سنین مرحله سوم غربالگری بیماری کرونا با سنجش میزان ایمنی بدن و سرایت بیماری در بین افراد مبتلا، آغار شده است.

وی با بیان اینکه طرح سوم غربالگری بیماری کرونا در هفته‌های اول، دوم، سوم، سه ماهه و ۶ ماهه اول برای پایداری ایمنی انجام خواهد شد، گفت: آمارهای دانشگاه علوم‌پزشکی نشان‌دهنده موفقیت استان در کنترل بیماری بود به طوریکه از ۱۵ هزار و ۱۲۹ نفری که آزمایش سرپایی گرفته شده، حدود سه هزار نفر مثبت بوده و ۴۴۲ نفر آنان در نقاهتگاه های استان برای مداوا و ۶۵ نفر دیگر در بیمارستان‌ها بستری بوده و باقی افراد در منازل خود مداوا شدند.

این مسئول با بیان اینکه فقط ۲ درصد از آمار یاد شده در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند، ادامه داد: در ایام کرونایی بیش از ۳۰ درصد تخت‌های بیمارستانی استان اشغال شد که این مهم نشان‌دهنده کار بسیار خوب دانشگاه علوم‌ پزشکی استان است و با انجام تست سرپایی نیز مورد فوتی گزارش نشد.

حقیقی با تاکید بر اینکه بر خلاف تصور عموم، بیماری کرونا تمام نشده  است، ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد که تا کنون واکسن مورد نیاز برای رهایی از این بیماری پیدا نشده و براین اساس بهترین کار برای در امان ماندن از این ویروس خطرناک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از لوازم حفاظتی مورد نیاز است.

این مسؤول به بی تفاوتی عده ای از مردم در خصوص بیماری کرونا و انجام کارها طبق روال قبلی ادامه داد: متاسفانه مسافرت های چند روز گذشته، طبیعتگردی و از همه مهمتر برگزاری مجالس ختم با حضور عده ای کثیری ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفره به ویژه در روستاها مشکل آفرین شده است که در این راستا فرمانداران به این مهم توجه جدی داشته باشند و با تشکیل جلساتی به این مهم توجه کنند.

وی اظهار داشت:  این در حالی است که طی هفته گذشته شهرستان ایجرود به لحاظ کرونا وضعیت سفید داشت و حتی نماز جمعه در آن برگزار شد، اما به دلیل رعایت نکردن فاصله اجتماعی در مراسم های مختلف، اکنون وضعیت آن قرمز شده است.

استاندار زنجان شرط اول بازگشایی اماکن و مشاغل را تاییدیه مرکز بهداشت و شرط دوم را نیز رعایت پرتکل‌های بهداشتی عنوان کرد و گفت: اگر طبق بازرسی‌های مکرر پروتکل های بهداشتی رعایت نشود، باید به قانون پاسخ‌گو باشند.

 حقیقی به مردم استان اطمینان خاطر داد که تاکنون همه تجهیزات درمانی و کالاهای ضروری تامین شده و خدمات ضروری ارائه می‌شود و امنیت همچنان برقرار است.

استاندار زنجان همچنین لزوم همکاری دستگاه های بیبن بخشی به ویژه شهرداری در انجام هر چه بهتر امتحانات دانش آموزان پایه های نهم و دوازدهم را یادآور شد و افزود: باید تلاش شود پروتکل های اعلام شده در مدارس و حتی دانشگاهها با دقت تمام مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: فرمانداران تابعه استان با تشکل جلسه این مهم را الزامی کنند و کمیسیون دانشجویی نیز با هدف بررسی وضعیت و ارایه راهکارها در این زمینه تشکل شود.

این مسؤول ادامه داد: استودیوی سلامت استان نیز با یک روال جدید و مفیدتر و پویاتر فعالیت خود را با هدف اطلاع رسانی آغاز کند که در این راستا در صورت نیاز با انعقاد تفاهم نامه ای از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مساعدت های لازم انجام می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: چاپخانه های این استان حق چاپ اطلاعیه های مربوط به تجمعات را نداشته و علاوه بر آن موضوع وبا نیز باید بیش از گذشته با توجه به شرایط کرونایی از سوی فرمانداری های استان جدی گرفته شود.