گردشگری و توریسم

محاصره قطر به شورای همکاری خلیج فارس آسیب زده ‌است

به نوشته روزنامه الرایه قطر، شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی»  روز جمعه در چهارمین سال آغاز بحران سیاسی این کشور با عربستان سعودی و متحدانش؛ کشورهای محاصره کننده قطر را متهم کرد که دست به تبلیغات دروغین و واهی زدند و این به منافع تمامی مردم و کشورهای عربی خلیج فارس ضربه زده است.

وی از مردم قطر به دلیل ایستادگی در برابر محاصره و دشمنی عربستان سعودی و متحدانش و نیز دستاوردهایی که در این مدت به دست آوردند تشکر کرد.

آل ثانی نوشت: همچنان کشور قطر [کشورهای محاصره کننده را] به گفت‌ و گوی متمدنانه و غیر مشروط بر مبنای برابری، احترام حاکمیت، حقوق بین‌الملل و عدم دخالت در امور داخلی فرا می‌خواند.

وی در ادامه تأکید کرد: این موضع ماست و هرگز تغییر نکرده و نخواهد کرد و امیدواریم که روزی بتوانیم در شورای [همکاری خلیج فارس] همانطور که پدرانمان بنای آن را نهادند، شراکت کنیم و خواسته‌های مردم‌مان را برآورده‌ کنیم.

وزیر خارجه قطر همچنین نوشته است: با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی که آخرین مورد آن ویروس کرونا بود، مواجه شدیم و بهتر بود که همبستگی کشورهای همکاری خلیج [فارس] را برای حمایت از مردم ما و مبارزه با پیامدهای آن می‌دیدیم، اما متأسفانه قطب‌بندی‌ها کماکان ادامه دارد و جای اندیشه و تعقل را گرفته است.

در ژوئن سال ۲۰۱۷، کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر به اتهام حمایت از گروه‌های شبه نظامی و نزدیکی آنها به ایران قطع کردند اما قطر همواره این اتهام را رد کرده است.

شورای همکاری خلیج فارس از سال ۱۹۸۱ با حضور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان و قطر تشکیل شد.