گردشگری و توریسم

فرماندار: تعداد پایگاه های امداد و نجات شمیرانات افزایش پیدا کند

سید مهدی ساداتی روز جمعه در حاشیه بازدید از پایگاه های امداد و نجات شهرستان با بیان اینکه ارتفاعات شمال تهران پر ترددترین منطقه کوهستانی و همچنین از پر حادثه ترین ارتفاعات کشور به شمار می آیند، اظهار داشت: در سال های گذشته حوادث متنوع و متعددی موجب مرگ یا آسیب های جبران ناپذیر برای کوهنوردان در این مناطق شده است.

وی افزود: در برخی موارد علی الخصوص مفقود شدگان امداد رسانی با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر می تواند از مرگ فرد گمشده جلوگیری کند، لذا وجود تجهیزات و امکانات کافی در زمان طلایی حادثه می تواند از آسیب های جبران ناپذیر جلوگیری کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر که مسئولیت امداد و نجات کوهستان به شکل رسمی و قانونی به جمعیت هلال احمر واگذار شده است، انتظار می رود اهتمام لازم در تجهیز و تقویت پایگاه های موجود به کارگرفته شود.

فرماندار شمیرانات به تقویت تجهیزات فنی، گروهی و انفرادی تیم های امدادی، استقرار حداقل یک تیم امداد و نجات کوهستان در بخش های لواسانات و رودبار قصران با توجه وجود قلل و ارتفاعات پرتردد در این مناطق و لزوم افزایش تعداد پایگاه های امداد و نجات ارتفاعات شمال تهران به عنوان مهمترین ملزومات هلال و احمر شهرستان اشاره کرد.

ساداتی اذعان داشت: در سال‌های گذشته با وجود امکانات کم و بعضاً در حد بسیار ناکافی اقدامات بزرگی توسط نجاتگران هلال احمر در سطح شهرستان شمیرانات صورت گرفت که موجب بهبود جایگاه مردمی هلال احمر و کمک به تقویت سرمایه اجتماعی این نهاد شده است.

وی ابراز کرد: کمک به مصدومان گرفتار در ارتفاعات، مصدومان جاده ای در محور قوچک، جمع آوری کمک های مردمی برای آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه و استان های درگیر سیلاب، فعالیت کانون های دانش آموزی و دانشجویی هلال احمر در سطح شهرستان از مهمترین اقدامات جمعیت هلال احمر شمیرانات به شمار می آید.

شمیرانات دارای ۵ پایگاه امداد و نجات در گردنه قوچک (ورودی لواسانات و رودبار قصران)، دربند، کلکچال، شیرپلا و نمایشگاه بین المللی است.

این شهرستان با آب و هوایی کوهستانی متشکل از شهر شمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه دو تهران) و دو بخش لواسانات و رودبار قصران در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع شده است؛ شمیرانات دارای کوه‌ها، روددره ها و محل عبور رودخانه جاجرود به سد لتیان و به همین علت در تمامی فصول با استقبال چشمگیر گردشگران و کوهنوردان مواجه است.