گردشگری و توریسم

آتش‌سوزی مراتع و کشتزارهای سرپل‌ذهاب مهار شد

حسن پیرکرمی شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آتش سوزی باتلاش مدیریت بحران، منابع طبیعی، مجموعه فرمانداری، جمعیت هلال احمر و گروه های مردمی و نیروهای ارتش غروب امروز مهار شد.

 معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار سرپل ذهاب گفت: طی ۲ ماه اخیر تاکنون در نتیجه ۶ فقره آتش سوزی های متعدد در مزارع کاه، کلش و مراتع در بخش مرکزی، قلعه شاهین و حومه سرپل ذهاب، ۱۹ هکتار مزارع گندم و جو خسارت وارد شد.
پیرکرمی اضافه کرد: از مجموع مزارع خسارت دیده ۱۶ هکتار گندم و سه هکتار جو است که به علت آتش سوزی از بین رفت.
او گفت: میزان خسارات وارده طی ۲ ماه گذشته طی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۶ درصد کاهش یافته و این کاهش چشمگیر به واسطه حضور به موقع نیروهای اطفای حریق، دستگاه های آتش نشانی، نیروهای مردمی و دهیاران و همکاری دیگر دستگاه های اجرایی در محل حریق بوده است.
او اظهارداشت: امید است با اطلاع و فرهنگ سازی از وقوع چنین بلایای غیرطبیعی و دخالت انسانی کاسته شود زیرا منابع طبیعی سرمایه ملی است که باید برای حفظ آن بکوشیم.
سرپل ذهاب ۸۸ هزار هکتار مرتع و جنگل و ۳۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ دارد.
سرپل‌ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.

هفته گذشته منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل در شهرستان پاوه طعمه حریق شد و ۳۵۰ هکتار از سطح این منطقه در آتش سوخت و یکی از رزمندگان سپاه نیز در حین اطفای حریق جان خود را از دست داد.

همچنین بخشی از جنگل های شهرستان دالاهو نیز روز سه شنبه ۱۳ خرداد طعمه آتش شد که با تلاش نیروهای مردمی و دولتی مهار شد.

یک میلیون و ۷۱۷ هزار هکتار از مساحت استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه، منابع طبیعی است که ۵۲۷ هزار هکتار آن را جنگل و یک میلیون و ۱۹۰ هزار هکتار دیگر را یعنی حدود ۱.۵ درصد از وسعت منابع طبیعی کشور مراتع تشکیل می دهند.

استان کرمانشاه با ۲۴ هزار کیلومتر مساحت در غرب کشور واقع شده و به دلیل میزبانی از رشته کوه های زاگرس، مملو از جنگل های بلوط است.