گردشگری و توریسم

برنده جایزه صلح نوبل، عربستان را مسئول فجایع یمن دانست

به گزارش خبرگزاری آناتولی، «توکل کرمان» این مطلب را در پی میزیانی عربستان از کنفرانس بین المللی طرف های کمک کننده به یمن که با مشارکت سازمان ملل به منظور بسیح کمک های بین المللی برای رفع نیازهای بشردوستانه در یمن برگزار شد، عنوان کرد.

وی گفت: عربستان  در قبال فجایع، بیماری های واگیردار و قحطی که یمن را تحت تاثیر قرار داده است، مسئولیت قانونی و اخلاقی دارد.

این فعال یمنی همچنین ریاض را بخاطر بازداشت برخی مسئولان بین المللی در یمن به عنوان گروگان، محکوم کرد.

دولت مستعفی یمن روز سه شنبه در پی کنفرانس جمع آوری کمک های مالی برای یمن که به صورت مجازی از ریاض با نظارت سازمان ملل برگزار شد اعلام کرد: طرف های کمک کننده، پرداخت یک میلیارد و۳۵۰ میلیون دلار برای رفع نیازهای بشردوستانه در این  کشور را تعهد کرده اند.

ریاض روز سه‌شنبه میزبان نشستی با هدف جمع‌آوری کمک‌های مالی برای یمن بود که به صورت ویدیو کنفرانس با مشارکت بیش از ۱۰۰ کشور برگزار شد.

در پایان این نشست ادعا شد که بیش از یک میلیارد دلار برای کمک به یمن جمع‌آوری شده است.

پیش تر «ینس لارکیه»   سخنگوی هماهنگ‌کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد روز شنبه در ویدیو کنفرانسی در شهر ژنو از کشورها خواسته بود تا با توجه به بحران انسانی در یمن، هرچه سریعتر به تعهدات مالی خود عمل کنند.

وی تاکید کرد، عدم حمایت مالی مطلوب، باعث کاهش مکمل‌های غذایی برای حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار کودک و زن باردار خواهد شد که به معنای مرگ آنها است.

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی-آمریکایی، تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد اما ظرف تقریباً پنج سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده‌ است.