گردشگری و توریسم

سانسور درگیری پلیس و معترضان ضدنژادپرستی مقابل دفتر جانسون

متروپلیتین پلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان تظاهرات روز چهارشنبه ۱۴ خرداد، در مرکز لندن دو نفر دستگیر شده اند. پلیس بدون اشاره به جزئیات حادثه و محل دستگیری افراد، نوشته است که آنها به دلیل تعرض به نیروهای اورژانس و ایجاد بی‌نظمی دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شده‌اند.

تصاویر منتشر شده اما از زد و خورد جدی میان معترضان و نیروهای پلیس مقابل دفتر نخست وزیری حکایت دارد که پلیس برای کنترل اوضاع  به استفاده از باتوم متوسل می‌شود.

«پریتی پتل» وزیر کشور انگلیس در توئیتی این حوادث را خشونت‌های کوچکی توصیف کرد که به لطف درایت نیروهای پلیس مدیریت شد. 

هم‌زمان رسانه‌های گروهی انگلیس تلاش فراوانی را به خرج داده تا با انتشار اخبار جهت دار، راهپیمایی معترضان ضد نژادپرستی در لندن را مسالمت آمیز و بدون درگیری نشان دهند. 

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس عصر چهارشنبه در نشست خبری روزانه دولت حاضر شد تا ادعا کند که عزادار مرگ جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی است که به دست پلیس سفید پوست این کشور کشته شد. وی تصریح کرد که از حادثه کشته شدن او شوکه و بیزار است

نخست وزیر انگلیس سپس عنوان کرد: پیام من به رئیس‌جمهوری ترامپ و تمام آمریکایی‌ها این است که نژادپرستی و خشونت هیچ جایگاهی در جامعه انگلیس ندارد. 

همچنین افسران پلیس انگلیس با صدور بیانیه‌ای مشترک از رفتار خشونت پلیس آمریکا با معترضان این کشور اعلام برائت کرده و تاکید کردند که در کنار تمام معترضان سراسر جهان از نحوه کشته شدن جورج فلوید در آمریکا شوکه و وحشت زده شده‌اند.

انها از تداوم خشونت ها و خسارت‌هایی که در آمریکا رخ می‌دهد ابراز شگفتی کرده‌ و خواستار اجرای عدالت شدند. نیروهای پلیس انگلیس ضمن اعلام همبستگی با قربانیان حوادث اخیر در آمریکا مدعی شدند که با هرگونه نژادپرستی و تعصب برخورد خواهند کرد.

بیش از ۱۵ هزار معترض انگلیسی روز چهارشنبه در چارچوب پویش زندگی سیاهان مهم است، در تظاهرات ضد نژادپرستی لندن شرکت کرده تا مراتب همبستگی خود را با تظاهرکنندگان آمریکایی اعلام کنند.

شهروندان خشمگین آمریکایی با وجود تهدیدهای دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور و هشدارهای مقام‌های ایالتی در اعتراض به نژادپرستی و قتل فلوید سیاهپوست، در چند روز اخیر تظاهرات کردند که در برخی شهرها به صحنه‌های اعتراضی و درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد.