گردشگری و توریسم

دعوت آمریکا از هند برای شرکت در اجلاس گروه ۷

به گزارش امروز (چهارشنبه) رسانه‌های هند، دولت دهلی در بیانیه ای اعلام کرده که در این گفت وگوی تلفنی ۲۵ دقیقه‌ای دو طرف در خصوص مسایل مختلف از جمله تنش مرزی هند و چین، بحران کرونا و همچنین اعتراضات در آمریکا مذاکره کردند.  
در این گفت و گوی تلفنی، نخست وزیر هند تصمیم ترامپ برای گسترش شمار اعضای گروه ۷ را “یک رویکرد خلاقانه و آینده نگر” توصیف کرده است.  
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در هفته جاری اعلام کرد که برگزاری اجلاس گروه ۷ (جی ۷) تا ماه سپتامبر (شهریور- مهر) به تعویق خواهد افتاد و او می‌خواهد روسیه، کره جنوبی، استرالیا و هند را نیز به این اجلاس دعوت کند.  
در بیانیه دولت هند آمده است: نارندرا مودی نخست وزیر هند از بروز اعتراضات گسترده به قتل جورج فلوید ابراز نگرانی کرده و ابراز امیدواری کرد که این وضعیت هر چه زودتر و به بهترین روش خاتمه یابد.  
گفت وگوی مودی و ترامپ در خصوص تنش مرزی هند و چین در حالی انجام می‌شود که هند هفته گذشته ادعای ترامپ در مورد گفت وگو با نخست وزیر هند در مورد این تنش را رد کرد.  
یک مقام ارشد دولتی هند در این باره ادعا کرده که، مودی و ترامپ اخیرا گفت ‌وگوی تلفنی نداشته‌اند و آخرین تماس آن‌ها در ماه آوریل (فروردین / اردیبهشت) و با موضوع صادرات داروی هیدروکسی کلورکین (داروی ضد مالاریا)  انجام شده است.  
این درحالی است که (پنجشنبه) هفته گذشته، هند با رد پیشنهاد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در مورد میانجیگری میان دهلی نو و پکن اعلام کرد که هند در حال مذاکره با چین است.  
مناقشه مرزی میان هند و چین یکی از جدی‌ترین مناقشه‌های مرزی میان دو کشور از سال ۲۰۱۷ تاکنون است. هند و چین در سال ۲۰۱۷ در منطقه دو کلم واقع در شرق هیمالیا شاهد تنش مرزی بودند که پس از ۷۳ روز و با دخالت رهبران دو کشور حل شد.  
همچنین هند و چین در سال ۱۹۶۲ یک جنگ مختصر بر سر اختلاف‌های مرزی داشتند.  
ناظران نظامی معتقدند یکی از دلایل افزایش تنش‌های مرزی میان هند و چین، ساخت یک باند فرودگاه و همچنین جاده در نزدیکی مرزها با چین است. هند سعی کرده تجهیزات و زیرساخت‌های خود در امتداد مرزهای مشترک با چین را گسترش دهد.  
 مقامات آگاه هندی اعلام کرده اند که با وجود مذاکرات میان مقامات نظامی دو کشور، هنوز ارتش‌های دو کشور حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیستند.  
دهلی نو معتقد است که نیروهای چینی به خاک هند تجاوز کرده‌اند و برای پایان تنش، باید به درون خاک چین عقب نشینی کنند.  
از سوی دیگر چین می‌خواهد، هند ساخت و سازها را در تمام مناطق مورد اختلاف متوقف کند.