گردشگری و توریسم

آکسفام: جامعه‌جهانی فروش سلاح به عربستان را متوقف کند

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، «خوزه ماریا ویرا» مدیر اجرایی سازمان آکسفام، از جامعه جهانی خواست تا فروش سلاح به عربستان سعودی و طرف‌های درگیر در یمن را پایان دهند.

وی گفت: تنها راه‌حل برای پایان بحران یمن آتش بس دائمی در این کشور است.

مدیر اجرایی آکسفام افزود: نیاز است که جامعه جهانی فروش سلاح به عربستان سعودی یا طرف‌های درگیر در جنگ یمن را متوقف کند و همه تلاش خود را برای فشار آوردن به طرف‌های منازعه برای پذیرش آتش‌بس و بازگشت به مذاکرات مفید که هدف آن دستیابی به راه‌حل صلح‌آمیز است به کار گیرند.

ویرا گفت: تعهدات مالی کشورها در قبال یمن پاسخگوی نیازهای روز افزون در این کشور نیست.  

وی اضافه کرد: یمن پس از گذشت بیش از ۵ سال جنگ با بزرگترین بحران انسانی در جهان مواجه است و اکنون در حالی که تنها نیمی از مراکز درمانی با تمام ظرفیت خود در این کشور فعال هستند با شیوع ویروس کرونا مواجه است.

مدیر اجرایی آکسام با اشاره به برگزاری نشست ریاض که باهدف ادعایی جمع آوری کمک مالی برای یمن برگزار شد، گفت: در این نشست به صورت چشمگیری صدای سازمان‌های یمنی که در خط مقدم مقابله با این بحران هستند، کنار گذاشته شد.

ریاض پایتخت عربستان سعودی روز سه‌شنبه میزبان نشستی با هدف جمع‌آوری کمک‌های مالی برای یمن بود که به صورت ویدیو کنفرانس با مشارکت بیش از ۱۰۰ کشور برگزار شد.

در پایان این نشست ادعا شد که بیش از یک میلیارد دلار برای کمک به یمن جمع‌آوری شده است.

پیش تر «ینس لارکیه»   سخنگوی هماهنگ‌کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد روز شنبه در ویدیو کنفرانسی در شهر ژنو از کشورها خواسته بود تا با توجه به بحران انسانی در یمن، هرچه سریعتر به تعهدات مالی خود عمل کنند.

وی تاکید کرد، عدم حمایت مالی مطلوب، باعث کاهش مکمل‌های غذایی برای حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار کودک و زن باردار خواهد شد که به معنای مرگ آنها است.

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی-آمریکایی، تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد اما ظرف تقریباً پنج سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده‌ است.