گردشگری و توریسم

تحقق ۸۵ درصدی سهم بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی در تامین آب دریاچه ارومیه

اکبر فتحی، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق برآورد کارشناسان مقرر بود تا پایان سال ۹۸ از محل ۴۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی استان ۹۰ میلیون مترمکعب آب برای دریاچه ارومیه تامین شود. 

وی با اشاره به اینکه در این مدت حدود ۳۴ درصد کاهش مصرف آب کشاورزی در استان روی داده است، افزود: بقیه تعهد بخش کشاورزی برای کاهش مصرف آب به علت عدم تخصیص منابع محقق نشده است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۳ در راستای احیای دریاچه ارومیه برای بخش کشاورزی ۵ پروژه تعریف شده بود، اظهار داشت: یکی از این طرح ها مطالعه و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار قطره ای و بارانی بود که تاکنون ۱۵ هزار و ۱۱۳ هکتار در حوزه دریاچه ارومیه از محل منابع داخلی جهاد کشاورزی اجرا شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: مطالعه و اجرای طرح های انتقال آب و لوله گذاری در سطح ۶ هزار هکتار برای جلوگیری از هدررفت آب و افزایش بازدهی مصرف آب، مطالعه و احداث شبکه های فرعی مدرن آبیاری زهکشی در سطح ۷ هزار و ۷۲۳ هکتار، جایگزینی کشت های گلخانه ای بجای سبزی و صیفی در سطح ۱۰۰ هکتار و تهیه نقشه کاداست در اراضی کشاورزی از دیگر طرح های اجرا شده در بخش کشاورزی در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

فتحی، ادامه داد: قرار بود تهیه نقشه کاداست اراضی کشاورزی در سطح ۴۷۰ هزار هکتار انجام شود که به علت قطع اعتبار فقط ۲۵۰ هزار هکتار اجرایی شده است.

وی یادآوری کرد: در راستای احیای دریاچه ارومیه از سال ۹۵ طرح جامع زراعت و ترویج برای استفاده بهینه در مصرف و فرهنگ سازی بین کشاورزان و بهره برداران به طرح های بخش کشاورزی اضافه شد و در آن کلاس های آموزشی چهره به چهره برای بهره برداران حوزه دریاچه ارومیه برگزار شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی طرح جامع زراعت و باغبانی را از دیگر طرح های اضافه شده به بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: این طرح از سال ۹۵ تا ۹۸ در سطح ۶۳ هزار هکتار از اراضی حوزه دریاچه ارومیه اجرا شده و نتایج ملموس و مطلوبی حاصل شده و کشاورزان به ادامه این طرح رغبت زیادی پیدا کرده اند.

فتحی، افزود: در راستای احیای دریاچه ارومیه طرح بوته کاری در اراضی شهرستان های عجبشیر و آذرشهر در سطح ۳ هزار و ۷۱۵ هکتار اجرا شده است و این طرح از طرح های موفق برای جلوگیری از ریزگردها است.

وی اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح این اراضی بوته کاری شده این شهرستان ها قرق شده بنابراین برای تامین علوفه و نهاده های دامی بهره برداران نیاز به تخصیص حدود ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار است تا از طریق نهالستان ها و اراضی تحت پوشش جهاد کشاورزی، علوفه و نهادههای مورد نیاز دامداران برای تامین غذای دام تامین شود. 

دریاچه ارومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشورمان است که میان ۲ استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته ‌است.

مساحت این دریاچه در تابستان ۲۰۱۵ میلادی حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گرفت، دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا محسوب می شد.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کاهش یافت، اما نجات دریاچه از بحران مورد تأکید دولت یازدهم و در ادامه آن دولت دوازدهم قرار گرفت و بر این اساس کارگروه ملی نجات با مدیریت معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال(از ۱۳۹۴) به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.