گردشگری و توریسم

کهگیلویه و بویراحمد نیازمند پایگاه اطفای حریق است

حسین کلانتری در بازید از مناطق دچار حریق گچساران  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایجاد این پایگاه در بعد پیشگیری، مقابله و مهار به موقع آتش سوزی احتمالی در جنگل های استان بسیار اثرگذار است.

 وی بیان کرد: پایگاه های اطفای حریق نیاز به تجهیزاتی مانند بالگرد، دستگاه های آب پاش، برج های دیده بانی و دوربین های کشف حریق دارند که برای ایجاد این پایگاه باید برنامه ریزی شود.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: با رایزنی‌هایی که از سوی وزارت کشور،  معاونان، فرماندهی کل سپاه و ارتش صورت گرفت، امکانات مناسبی در اختیار ما برای مهار آتش قرار دادند و هم اکنون چهار فروند بالگرد برای اعزام نیرو به ارتفاعات کوه خامی و مهار آتش در منطقه از سوی  وزارت نفت و هوانیروز ارتش در اختیار  این استان گذاشته شد.

کلانتری اظهار داشت: برآوردهای اولیه کارشناسان نشان می دهد از چهار روز پیش تاکنون ۲۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع این شهرستان در آتش سوخته است.

وی تصریح کرد: تاکنون ۶۰ سورتی پرواز برای جابه جایی امدادگران به ارتفاعات محل آتش سوزی در این شهرستان اعزام شده است.

کلانتری اظهار داشت: چهار فروند بالگرد هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران و شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران بیش از ۲۰۰ نفر از امدادگران را به محل حادثه در ارتفاعات سخت گذر گچساران انتقال داده است.

وی افزود: پنج بالگرد از سپاه و هوا نیرو ارتش جمهوری اسلامی برای مهار آتش در این شهرستان اعلام آمادگی کردند و در صورت مهار نشدن آتش در ارتفاعات کوه های این شهرستان فردا(سه شنبه)  به این شهرستان اعزام خواهند شد.

کلانتری با بیان اینکه آتش سوزی جنگل و مراتع شهرستان گچساران در چند مرحله تاکنون مهار شده  گفت: مراتع خشک، وزش شدید باد و صخره ای بودن منطقه از مهمترین دلایل کندی مهار آتش در گچساران است.

 کلانتری ابراز کرد: باید در این فصل همه آماده باشند تا اگر مرتعی و جنگلی دچار آتش سوزی شد بلافاصله اقدام به خاموشی و مهار آن بکنند.

کلانتری تصریح کرد: با توجه به اینکه۲۰ درصد از جنگل های زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد است مهار آتش باید ازروش سنتی به روش مدرن و روز تغییر کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر شناسایی عوامل احتمالی این آتش سوزی تاکید کرد و گفت: کمیته حقیقت یاب باید در این زمینه تشکیل و عوامل احتمالی این آتش سوزی را شناسایی و با آنها برخورد قانونی شود.

وی بیان کرد: آتش سوزی که ابتدا در ارتفاعات منطقه خنگ بنار شروع شده بود به کوه گهر نارک و روستای گناوه نیز کشیده شده است.

کلانتری با بیان اینکه با توجه به شروع فصل گرما و احتمال وقوع آتش سوزی باید همه برای حفظ جنگل ها و مراتع استان بسیج شوند، گفت: برخی آتش سوزی ها عمدی است که باید بدون اغماض با عاملان آن برخورد جدی شود.

وی ابراز کرد: نیازمند تجهیزات به روز در حوزه بحران در این استان هستیم.

کلانتری آتش سوزی در میان جنگل‌ها را یکی دیگر از بحران‌های مهم در  کشور اعلام کرد و افزود: با استفاده از تجهیزات پیشرفته می‌توان از گسترش آتش جلوگیری کرد.

۳۵۰ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان تابستان گذشته طعمه حریق شد.

۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

شهرستان ۱۲۶هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد ۴۱۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد.