گردشگری و توریسم

سمنان استانی امن برای پرورش زنبور عسل

حمیدرضا حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به وجود ۴۵ هزار و ۱۷۶ کندو زنبور عسل در استان، گفت: آزمایش‌های انجام شده بر روی عسل نشان می‌دهد عسل تولیدی در استان سالم و فاقد هرگونه آلودگی است.
وی ادامه داد: پایش کلونی‌های زنبور عسل یک‌بار در زمان کوچ بهاره و یک‌بار در زمان کوچ پاییزه انجام می‌شود و سال گذشته ۲هزار و ۵۵۲ کلونی در استان سمنان مورد بازدید قرار گرفته است.

وی بیان کرد : کارشناسان ۲ بار در سال کلونی‌های زنبور عسل را پایش قرار می‌کنند که براساس پایش‌های انجام شده بیماری در سال گذشته گزارش نشده است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: سال گذشته از ۲۰۳ زنبورستان نمونه برداری انجام شد و بیماری خاصی از آنها گزارش نشد و عسل تولیدی در استان عسل سالم است.
حسینی اضافه کرد: به منظور پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مربوط به کلونی های زنبور عسل داروهایی مانند ضد انگل از سوی اداره کل دامپزشکی استان سمنان خریداری و به صورت رایگان مبارزه انجام شد.
وی ابراز داشت: استان سمنان فصل بهار قبل از شروع فصل گرما و در فصل پاییز قبل از شورع فصل سرما میزبان کلونی‌های زنبورهای عسل است که از مناطق دیگر به این استان آورده می‌شود.
حسینی بیان کرد: حمل و نقل کلونی‌های زنبور عسل در محورهای مواصلاتی منوط به دریافت مجوز است و در ورودی‌های استان سمنان جا به جایی فقط براساس مجوز انجام می‌شود و در این زمینه نگرانی برای انتقال بیماری در بین کلونی‌های زنبور عسل وجود ندارد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: صدور مجوز جابه‌جایی کندوهای زنبور عسل منوط به سالم بودن کلونی از لحاظ بیماری است.
زنبورداری در این استان ۹۸۳ فرصت شغلی طی سال گذشته ایجاد کرد.
سال۹۸، با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب، تولید عسل در این استان به حدود ۴۱۸ تن افزایش یافت.