اماکن دیدنی ایران

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری دومین شهر تاریخی ایران/تصاویر

نراق یکی از شهر‌های شهرستان دلیجان و استان مرکزی است. این شهر قدمت تاریخی قابل توجهی دارد و پس از ماسوله گیلان، دومین شهر تاریخی ایران است. برخی از مورخان معتقدند که شهر نراق به نوعی قبل از اسلام شکل گرفته است؛ البته در ابتدا شامل هفت روستا که در مجاورت یکدیگر قرار داشتند می‌شد، اما شخصی ملقب به ریش‌بلند که سمت کدخدایی داشت، شهر نراق امروزی را احداث کرده است.

آب‌انبار حاج مهدی نراقی که در سال ۱۲۶۴ هجری قمری ساخته شده، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر نراق است.

البته این آب‌انبار تنها آب‌انبار دومین شهر تاریخی ایران نیست. آب‌انبار‌های شهر نراق از شاهکار‌های معماری دوره قاجار به شمار می‌روند. آن‌ها در همه محلات شهر دیده می‌شوند و به نوعی گواه قدمت تاریخی آن هستند.

شهر نراق در گذشته با عنوان شهر آسیاب‌ها شناخته می‌شد، زیرا ۱۵ آسیاب آبی در این شهر وجود دارد. از جاذبه‌های گردشگری دیگر شهر نراق می‌توان به حسینیه و آب انبار حاج عبدالباقی، مسجد امام حسن (ع) با قدمت ۷۰۰ سال، قنات شهری حاج‌الله‌داد با قدمت بیش از ۴۰۰ سال، بقعه امامزاده یحیی، خانه تاریخی فاضلین نراقی صفوی، مسجد جامع نراق و بازار شمس‌السلطنه اشاره کرد.

غار چال نخجیر در نزدیکی نراق قرار گرفته است. این غار که در سال ۱۳۸۴ هجری شمسی به ثبت ملی رسیده است، یکی از غار‌های آهکی و زنده دنیا به حساب می‌آید.