گردشگری و توریسم

ویدیو کنفرانس رییسان موزه‌های گلستان ایران و «چستر بیتی» ایرلند

به گزارش خبرنگار ایرنا از لندن، قرار بود طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هیاتی مرکب از رئیس و معاون موزه چستر بیتی ایرلند جهت امضای یادداشت تفاهم همکاری مشترک به ایران سفر کنند که با توجه به بروز شرایط حاد ناشی از ویروس کرونا، انجام این سفر میسر نشد. 

از این رو، سفارت کشورمان روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ مصادف با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی و به منظور پیشبرد همکاری های مشترک، اقدام به برگزاری این گفتگوی تصویری از راه دور میان دو طرف نمود.

در این کنفرانس ویدیویی، طرفین ضمن بررسی مفاد یادداشت تفاهم همکاری مشترک، درباره گسترش همکاری‌های فرهنگی در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه برگزاری کارگاه‌های مشترک آموزشی و پژوهشی در خصوص خاوران نامه، تبادل تجارب در خصوص دیجیتالی نمودن کتب و آثار کتابخانه و نسخ خطی، و فعالیت مشترک در ارتباط با شاهنامه بایسنقر میرزا و دیگر عرصه های مورد علاقه به رایزنی و گفتگو پرداختند.

موزه چستر بیتی از موزه های مهم شهر دوبلین می باشد که آثار ارزشمندی از دوران ایلخانی و صفوی از جمله نسخه شاهنامه بایسنقری، قرآن نفیس روزبهان و دیگر آثار تاریخی کشورمان را در خود جای داده است.