گردشگری و توریسم

۴۳۶هزار هکتار کشت تابستانی در خوزستان مصوب شد

به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست فوق العاده که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی منطبق با کنترل ویروس کرونا با محوریت کشت تابستانی به ریاست استاندار خوزستان برگزار شد پس از بحث های فنی  ، تخصیص ۸.۱میلیارد متر مکعب آب برای کشت تابستانی خوزستان مورد موافقت نهایی قرار گرفت.
مهمترین و بحث انگیزترین موضوع در نشست شورای کشاورزی خوزستان مساله تخصیص آب برای کشت تابستانه با توجه به کافی نبودن ذخایر آب سدهای خوزستان بخصوص سد مارون در جنوب شرق خوزستان و سد کرخه در شمال استان بود.
در این نشست ۶۰۰ میلیون متر از سهمیه محیط زیست و ذخایر راهبردی سدهای خوزستان کم و به حجم تخصیص کشت تابستان اضافه شد تا حجم آب تخصیصی از ۷.۵به ۸.۱ میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

کاهش ۲۴هزار هکتاری سطح کشت تابستانی در خوزستان
استاندار خوزستان در این نشست گفت: سطح مصوب کشت تابستانی در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ حدود ۲۴هزار هکتار نسبت به سال زراعی گذشته کمتر است.
غلامرضا شریعتی با بیان اینکه سطح زیرکشت تابستانی امسال در خوزستان با توجه به کاهش محسوس ذخایر آب سدهای خوزستان در مقایسه با سال آبی گذشته با سطح ریسک(خطرپذیری) بالا مصوب شد افزود: با توجه به مخاطرات ناشی از شیوع کرونا و تمایل نداشتن برخی کشورها به صادرات محصولات کشاورزی ، ضرورت جهش تولید و افزایش امنیت غذایی کشور ، سطح زیرکشت تابستانی امسال در خوزستان قابل قبول ارزیابی می‌شود.
رییس شورای کشاورزی خوزستان در ادامه بر صرفه جویی در مصرف آب و کشت محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند تاکید کرد و افزود:تامین آب کشت تابستانی نباید مشکلی برای مناطق پایین دست بخصوص برای نخیلات شهرهای آبادان ، خرمشهر و شادگان به وجود آورد.
شریعتی با تاکید بر برخورد با زیاده خواهی برخی بهره برداران که تلاش می کنند آب بیشتر از سهمیه خود از کانال‌های آبیاری برداشت کنند و افزود: دستگاه‌های اجرایی به خصوص سازمان آب و برق و جهادکشاورزی باید نظارت مستمر بر سهمیه بندی آب داشته باشند تا برخی از مناطق پایین دست استان با چالش‌های احتمالی رو به رو نشوند.

پیش بینی ۴.۲میلیون تن تولید محصولات تابستانی در خوزستان
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرد با توجه به سطح زیرکشت ، حدود ۴.۲میلیون تن محصولات کشاورزی تابستانی به ارزش ۱۰۰هزار میلیارد ریال در خوزستان تولید شود.
محمد قاسمی نژاد ، شالی، ذرت دانه و علوفه‌ای ، کنجد ، محصولات جالیزی و صیفی و نیشکر را مهمترین محصولات تولیدی تابستانی در خوزستان عنوان کرد.

کاهش سطح زیرکشت شالی در خوزستان
در نشست شورای کشاورزی خوزستان کشت ۱۳۰هزارهکتار شالی در فصل تابستان در خوزستان مصوب شد که حدود ۷۰هزار هکتار کمتر از میزان سطح زیرکشت سال زراعی قبل است.
جایگزینی کشت برخی محصولات نظیر کنجد که با ارقام جدید نیاز کمتری به آب دارند از پیشنهادهایی بود که در نشست شورای کشاورزی به تصویب رسید.
سال زراعی گذشته به برکت بارش بسیار موثر و بی سابقه ، امکان کشت ۲۰۰هزارهکتار شالی در  خوزستان فراهم شد که در تاریخ کشاورزی استان نظیری نداشت. این حجم سطح زیرکشت ، تولید بی‌سابقه ۵۵۰هزار تنی برنج را به دنبال داشت که مورد تشویق رییس جمهوری نیز قرار گرفت.     
در این نشست گزارشی از میزان خرید گندم و کلزا ۲ محصول راهبردی در خوزستان ارائه شد. تاکنون ۱.۱میلیون تن گندم بدون احتساب گندم دورم و بذری و ۶۷هزار تن دانه روغنی کلزا به قیمت تضمینی خریداری شده است.
برداشت چغندر قند و نگرانی‌هایی که کشاورزان خوزستانی از تاخیر در حمل این محصول به هشت استان کشور دارند نیز در نشست شورای کشاورزی خوزستان از زبان عبدالرحیم رحیمی نیا رییس کارگروه تخصص چغندرقند پاییزی خوزستان مطرح شد.
به گفته رحیمی نیا تاکنون ۲۷۰هزار تن از حجم یک میلیون تن پیش بینی تولید چغندر قند در خوزستان برداشت شده که این حجم معادل ۵۰درصد وقت عادی و مفید برداشت این محصول است.معنای این روند این است که هرچه زمان برداشت چغندر قند طولانی شود کیفیت این محصول کمتر می‌شود و این به ضرر کشاورزان و کارخانه های تولید قند کشور تمام خواهد شد.
استاندار خوزستان با غیرقابل قبول خواندن روند برداشت چغندر قند پاییزی در خوزستان از معاون اقتصادی استانداری خواست با تشکیل کمیته ویژه ، حمل چغندر قند به مراکز هدف را تسهیل کند و موانع آن را از سر راه بردارد.
شریعتی ، از غلامعباس بهرامی نیا مدیرکل پایانه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان که در این نشست مهم برای پاسخگویی به معضلات و چالش‌های حمل چغندر قند حضور نداشت انتقاد کرد و در ادامه از مجموعه مدیریت حمل و نقل استان خواست با کاهش حجم جا به جایی کالاها در بندر امام  و کشاندن کامیون ها به سمت حمل چغندر قند استان ، اجازه ندهد محصول چغندر قند به ورطه نابودی کشیده شود.
پارسال نیز در چنین روزهایی که حمل کالاهای اساسی از بندر امام به اوج  خود رسیده بود بخشی از چغندرقند تولیدی خوزستان به علت کمبود شدید کامیون از بین رفت یا کیفیت آن کم شد که دود آن به چشم کشاورزان چغندر کار استان رفت.
موضوع تامین سوخت ادوات کشاورزی برای کشت تابستانی خوزستان در شورای کشاورزی خوزستان نیز مطرح و مقرر شد درخواست کتبی استاندار خوزستان به مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران برای افزایش سهمیه گازوییل بخش کشاورزی خوزستان ارسال شود.
به گزارش ایرنا استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲ میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی به ارزش بیش از ۲۰۰هزار میلیارد ریال به عنوان جایگاه نخست کشوری ، نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد.