اماکن دیدنی ایران

دره عشق؛ بهشتی در دل طبیعت وحشی شهرکرد/تصاویر


قاصدک 24

چهارمحال و بختیاری از استان های غرب ایران است که با ارتفاع زیادش به بام ایران معروف است.

مرکز این استان کوهستانی شهرکرد است و از شمال و شرق با استان اصفهان، از غرب با استان خوزستان، از جنوب با استان کهگلویه و بویراحمد و از شمال غربی با لرستان همسایه است.

به گزارش«توریسم آنلاین»: این استان از مناطق خوش آب و هوا با طبیعتی بکر و چشم نواز هست که دیدن از آن ها می تواند تعطیلات خوشی را برایتان رقم بزند.

دره‌های تماشایی زیادی در گوشه و کنار ایران هست؛ اما اسم هیچ‌کدامشان، دره عشق نیست، دره‌ای که در چهارمحال و بختیاری قرار گرفته و داستان تلخ، اما جذابی پشتش است.

چرا اسمش عشق است؟

البته هنوز دقیقا مشخص نیست که این اسم چرا و چطور روی این دره گذاشته شده است اما از آن جا که این دره، طبیعت عجیب و دل فریبی دارد بعضی ها می گویند که هر کسی بلافاصله بعد از دیدن دره عشق چهارمحال بختیاری عاشق آن می شود و به همین دلیل این اسم را روی آن گذاشته اند. بعضی از محلی های این منطقه هم می گویند که در زمان های گذشته ۲ نفر دلباخته ی هم می شوند که یکی از آن ها در یک سمت دره و نفر دیگر در سمت دیگر دره بوده است، در آن دوران پلی وجود نداشته است که این دو نفر را به هم برساند و به همین دلیل هم این ۲ شخص خودشان را داخل آب دره می اندازند تا به هم برسند اما هر دو می میرند.

یکی از زیباترین جلوه های طبیعت در این دره وجود شالیزارها و باغ های انار در آن است که چشم انداز شگفت انگیز آن را دوچندان کرده است و همان طور که در بالا هم گفته شد این ها تنها دیدنی های دره نیستند، یکی از مهم ترین المان های این در رودخانه ی کارون است که از بین دره می گذرد. رودخانه کارون به عنوان مهم ترین رود این استان و پر آب ترین رودخانه ایران و البته طولانی ترین رود کشور یکی از اصلی ترین جابه های دیدنی دره عشق است.

آبشاری در دل کوه های دره عشق وجود دارد که در آن آب با سرعت زیاد از دل کوه به بیرون می آید و از ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر سقوط می کند. وجود این آبشار در کنار انارستان‌ها و شالیزارها منظره ای کم نظیر را به وجود آورده که دل هر رهگذری را می رباید .چشمه سارها نیز دیگر جاذبه ی این دره هستند به ویژه تعدادی از آنها که دارای آب معدنی گوگردی می باشند و خواص خاص خود را دارند. نمونه ای از این چشمه ها در روستایی با نام معدن در میان همین دره قرار دارد.

بجز شالیزار، انارستان دره عشق هم معروف و دیدنی‌ست. بین زمین‌های کشاورزی، باغ‌های انار و شکوفه‌هایشان هم محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. انارستان در روستای دورک قرار دارد که در ۹ کیلومتری دره‌ واقع شده.

اگر اهل ورزش‌ هستید و هیجان دوست دارید، می‌توانید در رودخانه‌ کارون رفتینگ کنید. رفتینگ همان قایق‌سواری در آب‌های خروشان است و اگر حال و حوصله‌اش را ندارید، چیزی را هم از دست نداده‌اید چون پیاده روی در طبیعت خودش می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.

اما از هر چه که بگذریم از رود کارون نمی توان گذشت تماشای این رود مهم و حیرت آور به یک طرف و اما رفتینگ در آن در کفه ی دیگر ترازو قرار دارد و این یکی از بهترین تفریحاتی است که در آن می توانید داشته باشید. بسیاری از گردشگران ماجراجو ترجیح می دهند تا رفتینگ را برای بار اول در دره ی عشق چهارمحال بختیاری و در رود کارون تجربه کنند. دره عشق علیرغم زیبایی وصف ناپذیرش آن قدر که باید مورد توجه قرار نگرفته است اما باید دانست که کمی تبلیغات و سرمایه گذاری می تواند آن را به یکی از قطب های گردشگری تبدیل کند.

جاده‌ شهرکرد به ایذه مسیر پر پیچ و خم اما زیباییست. از این جاده‌ که بگذرید و گردنه‌ باجگیران را که پشت سر بگذارید، ۸ کیلومتر جلوتر، از یک جاده‌ فرعی که در سمت چپ شما قرار دارد، سردر می‌آورید.  از پل روستانی جوزستان و روستای پوراز بگذرید. ۸ کلومتر جلوتر به باغ‌های انار روستای دورک می‌رسید. ۹ کیلومتر جلوتر به مقصد رسیده‌اید.


صوفی