گردشگری و توریسم

افشاگری ماهاتیر محمد؛ آمریکا جنگنده‌های F-۱۶ را به صورت ناقص می‌فروشد

وی در یک گفت وگوی اختصاصی با این شبکه به تشریح دلایل عدم اقبال کشورهای مختلف به خرید تسلیحاتی از آمریکا پرداخت و گفت:  آمریکا در معاملات خود صادق نیست چرا که جنگنده‌های F-۱۶ را به غیر از رژیم صهیونیستی، به همه کشورهای جهان به صورت ناقص می‌فروشد.

ماهاتیر محمد در این خصوص گفت: زمانی که دولت مالزی جنگنده های “-F۱۶” از دولت آمریکا می خرید، پس از دریافت آن جنگنده‌ها متوجه شد که واشنگتن آن را بدون کدهای اساسی و برنامه کامل فروخته و مالزی نمی‌تواند از همه قابلیت‌های این جنگنده‌ از جمله قابلیت هجومی آن استفاده کند.

وی تصریح کرد: برای ما مشخص شد که اگر می‌خواهیم از قابلیت هجومی این جنگنده‌ها استفاده کنیم باید به آمریکا بازگردیم تا کارشناسان آمریکایی آن را برنامه‌ریزی کنند و این به معنای هزینه اضافی برای جنگنده بود همانطور که استفاده از قابلیت هجومی آن به خواست آمریکایی‌ها مشروط می‌شد.

نخست وزیر سابق مالزی در ادامه گفت، بنابراین مالزی دریافت که بعد از خرید این جنگنده های بلااستفادهT تنها چاره آن است که از آنها فقط در رژه های نظامی استفاده کند، چون غیر از این کاربرد دیگری از آن نمی شد تصور کرد.

وی با اعلام اینکه آمریکا با تمام کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی با همین سیاست برخورد می‌کند گفت که دولت آمریکا حتی تحت القائات همین رژیم بود که از فروش جنگنده های F-۳۵ به ترکیه سرباز زد.

ماهاتیر محمد در عین حال به تشریح توطئه های ناموفق دولت انگلیس در کشورش و دلیل تنفرش از این کشور پرداخت و گفت که انگلیسی ها هم به اندازه آمریکایی ها در توطئه گری علیه ملت مالزی نقش داشتند همانگونه که آنها همواره علیه ملت مظلوم فلسطین دست به توطئه های مختلف زده و می زنند.

وی از دسیسه دیگر آمریکایی ها علیه ملت های جنوب شرق آسیا پرده برداشت و گفت که آمریکا در جنگ اقتصادی که با چین راه انداخته است حتی از حد خود فراتر رفته و موضوع فروش جت های جنگنده به تایوان را مطرح کرده است که جزو خاک چین به حساب می اید.

«ماهاتیر محمد» که طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری در مالزی را بر عهده داشته از ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ نخست‌وزیر مالزی بود و در سال ۲۰۱۸ بار دیگر عهده‌دار این سمت شد و به خاطر برخی مسایل سیاسی در مارس ۲۰۲۰ استعفا کرد.