گردشگری و توریسم

تولیدسلول‌های خورشیدی در خمین کشور را به فناوری این محصول تجهیز می‌کند

سید علی آقازاده روز دوشنبه در حاشیه بازدید از طرحهای عمرانی خمین در جمع خبرنگاران افزود: بهره برداری از واحد تولید سلولهای خورشیدی در ناحیه صنعتی شهید سعیدی روستای شهابیه از توابع خمین فصل جدیدی در بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در تامین برق است.

وی بیان کرد: برای ساخت مرحله اول این مجموعه تولیدی بزرگ ۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود تا سه ماه آینده تولید سلول‌های خورشیدی به شکل آزمایشی در این مجموعه آغاز شود.

وی با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز از کشورهای اروپایی در حال حمل به این واحد تولیدی است، اظهار داشت:  این طرح  در مرحله اول برای  ۳۰۰ نفر و مرحله دوم برای ۵۰۰ نفر زمینه اشتغال فراهم می‌کند.
 استاندار استان مرکزی گفت: مرحله دوم این واحد تولیدی به ساخت صفحاتی که سلولهای خورشیدی بر روی آن قرار می گیرد، اختصاص دارد که زمین مورد نیاز برای شروع این مرحله تامین شده و مشکلاتی در زمینه تامین برق وجود دارد، که رفع آن هزینه‌بر است.

آقازاده با اشاره به اینکه رویکرد سفر یک روزه‌اش به خمین، بررسی مشکلات پروژه‌های این شهرستان است، بیان کرد: کمربندی خمین پیشرفت خوبی داشته اما تقاطع محور خمین – اراک مشکلات اتصال دارد.
وی افزود: رفع این مشکل ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد تا توسط ۲ پیمانکار این محور تا پایان امسال تکمیل شود که انتظار می رود با بازدید معاون زیرساخت وزارت راه و شهرسازی از این محور، اعتبار مورد نیاز تخصیص یابد.
وب با اشاره به بازدید از طرح تعریض محور خمین به الیگودرز  بیان کرد: تعریض ۱۲ کیلومتر از این محور تکمیل شده اما دارای مشکلات فنی است و پیمانکار در حال رفع این مشکلات است.
وی اضافه کرد: ۱۵ کیلومتر دیگر از این محور در حال احداث است و با تخصیص اعتبار موردنیاز پیش بینی می شود تعریض و چهار بانده شدن این محور تکمیل شود.
استاندار استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مطالبات مردم روستاهای جلماجرد، قیدو و مزاین از توابع بخش مرکزی خمین درباره حقابه از سد کوچری، قانونی است.
سید علی آقازاده افزود: این حقابه در دوران خشکسالی این شهرستان به دست کشاورزان این مناطق روستایی نمی رسید چرا که روستاهای استان اصفهان و گلپایگان بیش از اندازه از آن برداشت می کردند.
وی ادامه داد: امروز مشکل این حقابه قانونی، حل نشده اما تاحدودی به دلیل جاری شدن آب در رودخانه  وضعیت بهتر شده و آب برای مصرف کشاورزان وجود دارد.
استاندار استان مرکزی گفت: کم آبی و عدم بارش نزولات آسمانی سبب بازگشت مشکلات کشاورزان در خصوص این حقابه می‌شود چرا که چاه برای تامین آب شرب و کشاورزی این روستاها وجود ندارد.
وی ادامه داد: فرمانداران خمین و گلپایگان باید تفاهمنامه برای بهره‌برداری از این حقابه تنظیم کنند و گلپایگان به سهم حقابه خود قانع باشد و سهم  کشاورزان خمین از طریق وزارت نیرو و منابع آب پیگیری می‌شود.