گردشگری و توریسم

بازگشت بارندگی‌های بهاری به مازندران

به گزارش خبرنگار ایرنا ، کاهش بارندگی بهاری طی یک دهه اخیر از دغدغه های جدی کشاورزان بویژه شالیکاران در اوج کشت و کارشان بود ، تا جایی که در بسیاری از مناطق برنجکاران از ماه اردیبهشت مجبور به استفاده از آب های زیرزمینی برای تداوم کشت محصولشان بودند.

در حالی که بسیاری از کارشناسان بارندگی های زیاد فروردین ۹۸ مازندران را که سبب جاری شدن سیل و سیلاب شده بود ، اتفاقی می دانستند و معتقد بودند که نباید روی آن به عنوان برون رفت استان از تهدید خشکسالی حساب کرد ، داده های آماری جدید هواشناسی نشان می دهد که فروردین ماه امسال بارندگی بیشتری نسبت به فروردین سال گذشته در استان ثبت شده است.

میانگین بارندگی ثبت شده طی فروردین ۹۸ در ۱۵ ایستگاه هواشناسی مازندران حدود ۹۱ میلی متر بود که فروردین امسال به بیش از ۱۰۰ میلی متر رسیده است. از آنجایی که میانگین بارندگی فروردین ۹۷ در مازندران کمتر از ۳۴ میلی متر و میانگین دوره آماری هم کمتر از ۵۰ میلی متر ثبت شد، به نظر می رسد بارندگی های بهاری در استان به الگوی اصلی خود بازگشته است.

داده های آماری جدید نشان می دهد که میزان بارندگی فروردین ماه امسال در پنج ایستگاه هواشناسی مازندران وضعیت ” ترسالی شدید ” داشته ، در ۶ ایستگاه وضعیت ” ترسالی متوسط ” ثبت شده و در چهار ایستگاه هم ” ترسالی خفیف ” حاکم بوده است. این در حالی است که فروردین ماه سال ۹۸ وضعیت بارندگی در هفت ایستگاه ترسالی متوسط ، ۶ ایستگاه ترسالی خفیف ، یک ایستگاه ترسالی حاد و یک ایستگاه هم نرمال بود.

بیشترین میزان بارندگی فروردین ماه امسال هم با ۱۹۳ میلی متر مربوط به رامسر و پس از آن با ۱۵۱ میلی متر مربوط به نوشهر بود ، مناطقی که بر اساس گزارش هواشناسی در آنجا ترسالی شدید حاکم بود. کجور ، بلده و کیاسر نیز دیگر ایستگاه هایی هستند که فروردین امسال وضعیت ترسالی شدید داشتند.

علاوه بر میزان بارندگی ، مقایسه سایر پارامترهای هواشناسی هم حاکی از بهبود وضعیت نسبت به فروردین سال گذشته است. مثلا دمای هوا در  فروردین ماه امسال بیشتر از یک درجه خنک تر از مدت مشابه سال قبل بود و میانگین دما از ۱۲ درجه سانتی گراد به ۱۰.۹ درجه کاهش داشت. کاهش دما نیز مانند میزان بارندگی هم در مناطق جلگه ای و هم در مناطق کوهستانی با کاهش مواجه بود ، اگر چه میانگین دما در مناطق کوهستانی که از ۹.۱ به ۷.۵ درجه رسید ، بیشتر از مناطق جلگه ای بود که از ۱۳.۹ به ۱۳.۱ کاهش یافت.

کاهش دما بیش از همه در میزان تبخیر نمود می یابد و به همین دلیل هم میانگین تبخیر از ۵۸.۲ میلی متر در فروردین ۹۸ به ۵۳.۷ میلی متر در فروردین ماه سال جاری کاهش یافت. بیشترین کاهش تبخیر مربوط به مناطق کوهستانی بود که از ۵۶.۶ میلی متر به ۴۵.۵ میلی متر رسید و در جلگه هم از ۵۹ به ۵۸.۲ میلی متر کاهش یافت.

افزایش میزان رطوبت از ۷۶ به ۷۷ درصد ، کاهش ساعات آفتابی از  ۱۴۴.۵ به ۱۳۱.۹ ساعت و افزایش روزهای بارانی از ۱۴ روز به ۱۷ روز داده های مقایسه ای دیگر میان فروردین سال ۹۸ و امسال است که نشان می دهد الگوی آب و هوایی خزری در فصل بهار پس از یک دهه در حال بازگشت به اصل خویش است.

کمترین میزان بارندگی فروردین ماه امسال با ۶۸.۵ میلی متر مربوط به گلوگاه در شرق مازندران بود.