گردشگری و توریسم

محدودیت مسافرت دریایی همچنان ادامه دارد

شیوع کرونا در جهان در بخش تجارت دریایی، تاکنون بیشترین تاثیر را در بخش جابجایی مسافران دریایی داشته تا جایی که گردشگری دریایی امسال با کاهش ۹۷ درصدی مواجه بوده است.

اکنون تنها در مسیر بندرعباس به شارجه سه روز در هفته امکان انتقال خودرو، بار عمومی و کانتینر وجود دارد و هیچ نوع تردد مسافری از بنادر ایران به سمت بنادر کشورهای حوزه خلیج فارس انجام نمی‌شود.

هرساله شرکت کشتیرانی والفجر در نوروز بیش از ۳۴ هزار مسافر را با انجام سفرهای مسافری به جزایر کیش، قشم، خارگ و همچنین سفرهای خارجی به بنادر دبی، شارجه و کویت و نیز گشت‌های دریایی و تورهای داخلی در جزیره خارگ، خرمشهر و ماهشهر جابجا می‌کرد که از اوایل اسفند سال گذشته تا لحظه تنظیم این خبر تمامی این سفرها لغو شده است.

سفرهای بین‌المللی دریایی تا پیش از شیوع ویروس کرونا بین بندر «شهید باهنر» در بندرعباس و «شارجه» در امارات، همچنین بین «بندر لنگه» در استان هرمزگان و «دبی» در امارات و بین «خرمشهر» در استان خوزستان و «کویت» انجام می‌شد.

تا قبل از اسفند ماه سال گذشته حرکت کشتی در مسیر بندر خرمشهر به کویت روزهای شنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۰ صبح انجام می‌گرفت.

همچنین این کشتی از کویت به سمت بندر خرمشهر در روزهای یک شنبه و پنج شنبه ساعت ۱۰ صبح حرکت داشت.

حرکت کشتی در مسیر «بندرعباس» به «شارجه» که روزهای شنبه و چهارشنبه هر هفته انجام می‌شد نیز از اسفند سال گذشته متوقف شده است. در مسیر «شارجه» به «بندرعباس» نیز کشتی روزهای یک شنبه و پنج شنبه ساعت ۲۱ حرکت می‌کرد.

حرکت کشتی در مسیرهای دریایی بندرخرمشهر به بصره و بالعکس و همچنین بندرلنگه به دبی نیز فعلا متوقف است.