گردشگری و توریسم

طرح کشاورزی گندم بنیان با موفقیت در مزارع شوش اجرا شد

علیرضا ملک‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح ملی در راستای امنیت غذایی و پایداری در تولید مزارع گندم از چند سال پیش در مزارع این شهرستان آغاز شده و اکنون به نتیجه رسیده است.

وی بیان داشت: طرح موسوم به گندم بنیان در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح اجرا شده و در طول دوره پنج ساله حدود ۳۰ درصد افزایش عملکرد داشته است.             مدیر جهاد کشاورزی شوش گفت: این طرح با بهره‌گیری از شیوه‌ها و تکنولوژی جدید و کشت روی پشته در تغذیه متعادل و مبارزه با علف‌های هرز بسیار موثر بوده است.

وی افزود: طرح کشاورزی گندم بنیان بیشتر بر پایه کشت حفاظتی است و ابتدا در مراکز تحقیقات آزمایش شد و  نتایج درخشانی کسب کرد.

ملک‌زاده ادامه داد: این طرح سپس در شهرستان شوش، دشت آزادگان و کشت و صنعت شهید بهشتی اجرا شد و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت.  

وی گفت: طرح کشاورزی گندم بنیان به گونه‌ای است که کشت گندم روی پشته انجام و موجب به حداقل رسیدن عملیات خاک‌ورزی می‌شود ضمن اینکه برای اجرای این طرح ارقام جدیدی از گندم معرفی شده و ظرفیت عملکرد بالایی دارد.                                                                               مدیر جهاد کشاورزی شوش افزود: دست یابی به حداقل ۳۰ درصد افزایش عملکرد مزارع گندم از دیگر اهداف این طرح است.

سطح زیر کشت گندم شهرستان شوش در سال زراعی جاری ۶۲ هزار هکتار است و پیش بینی می‌شود ۲۰۰ هزار تن گندم از این مزارع برداشت شود.

شهرستان شوش در استان خوزستان یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی در کشور است. این شهرستان در سالیان اخیر رتبه نخست تولید گندم در کشور را به خود اختصاص داده و از دیرباز نیز قطب تولید یک محصول استراتژیک دیگر، یعنی چغندر قند بوده است.

 سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در شهرستان شوش تولید می‌شود.