گردشگری و توریسم

حمله پلنگ‌ها به گوسفندان آق‌تپه بجنورد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی، سرهنگ محمد غلامی شامگاه یکشنبه گفت: البته یورش این پلنگها چندان خسارتبار نبود و تنها منجر به تلف شدن یک راس از گوسفندان اهالی روستا شد.  

وی افزود: این چندمین بار است که در بهار امسال حمله پلنگ به گله گوسفندان این منطقه گزارش می شود.

روستای آق تپه از توابع بخش گرمخان در ۲۱ کیلومتری شمال شرق شهرستان بجنورد واقع است.

شنبه هفته گذشته نیز یک قلاده پلنگ با حمله به گوسفندان اهالی روستای آق تپه، ۲ راس از قوچ های روستاییان را تلف کرده بود که کارشناسان محیط زیست احتمال داده بودند که این حیوان به علت پیری، زخمی بودن و یا ضعف و ناتوانی در شکار، برای تغذیه به این روستا نزدیک شده باشد.

فروردین امسال نیز ۲ نفر از اهالی روستای قره نوده بجنورد که در طبیعت حضور یافته بودند مورد حمله پلنگ قرار گرفتند که خوشبختانه در این حادثه آسیبی به آنان نرسید.

کارشناسان محیط زیست عقیده دارند که کاهش طعمه وحوش در طبیعت، از علت های نزدیک شدن آنها به زیستگاه انسان و حمله به افراد و دام های روستاییان است و در سال‌های اخیر شکار غیرمجاز سبب شده تا جمعیت گونه‌های مختلف که طعمه وحوشی از جمله پلنگ هستند، کاهش یابد.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.  

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.  

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.