گردشگری و توریسم

۵۰ هزار هکتار جنگل‌کاری اقتصادی در کشور انجام می‌شود

 «فریبرز غیبی» شامگاه یکشنبه در آیین بهره‌برداری از طرح جنگل‌کاری ۴۰۰ هکتاری سرسختی شهرستان شازند افزود: جنگل‌کاری اقتصادی امسال در ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی و ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مستثنیات انجام می‌شود.

وی ادامه داد: زمین مورد نیاز در قالب طرح جنگل‌کاری اقتصادی برای کاشت گونه‌های مثمر از جمله سماق و بنه توسط سازمان حنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در قالب قراردادهای ۱۵ ساله در اختیار بهره‌برداران قرار می گیرد.

 رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها ،مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: در صورت مراقبت بهره‌برداران از این جنگل‌ها، قرارداد آنان به مدت ۱۵ سال دیگر تمدید می‌شود.

غیبی گفت: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح، ۷۰ هزار تن به محصولات باغی و محصولات گونه‌های مثمر جنگلی کشور افزوده شود.

وی ادامه داد: جوامع محلی می‌توانند در سطح کشور با مراجعه به ادارات منابع طبیعی در سطح شهرستان‌ها و استان‌های کشور از مزایای این طرح بهره‌مند شوند.

 رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای ۶۵ هزار هکتار جنگل‌کاری در مدت ۲ سال گذشته خبرداد و گفت: اجرای این طرح‌ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا شده‌ است.

غیبی ادامه داد: اجرای طرح جنگل‌کاری ۴۰۰ هکتاری سرسختی شازند و چپقلی با گونه‌های بلوط و بادامچه کوهی از جمله طرح‌های جنگل‌کاری کشور در این مدت بوده‌ است.

وی ایجاد باغ بوتانیک در منطقه سرسختی شازند را از جمله برنامه‌های مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دانست و افزود: با توجه به ظرفیت‌های این منطقه انتقال و کاشت ۱۸۰ گونه در دستور کار قرار دارد. 

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سه هزار میلیارد ریال اعتبار امسال برای توسعه جنگل‌کاری در سطح کشور به این مرکز اختصاص یافته‌ است.

غیبی یادآورشد: یک هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیز سال گذشته به این مرکز اختصاص یافته بود که در راستای توسعه جگل‌کاری در کشور این اعتبارات در سال جاری افزایش یافته‌ است.

وی ادامه داد: با توجه به اعتبارات اختصاص یافته به مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، این مرکز از آمادگی کامل برای تامین منابع مالی و زمین برای اجرای طرح جنگل‌کاری در منطقه سرسختی شازند برخوردار است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.
ذخیره‌گاه جنگلی بلوط سرسختی علیا در ۱۰ کیلومتری شهر شازند و در کنار محور اصلی شهر آستانه به هندودر واقع شده است.
ذخیره‌گاه جنگلی بلوط با مساحت ۲۱۰ هکتار، حدود ۳۳ و نیم هکتار پوشش جنگلی بلوط دارد.